Lämplig hane?
Vi funderar lite på att para vår KH satinchokladhona i höst/vinter när hon blir gammal nog. Jag vet att man inte får para två satinhamstrar med varandra, men vilken färg skulle vara lämplig för vår hona? Vi vill helst ha t ex choklad, creme, caramel i kullen.

Om du parar med en creme som bär på rost och svart så kan du få de färgerna, om nu din hamster bär på creme.
En cremebaserad hane ska ni inte ha, eftersom man inte ska para svartbaserat med cremebaserat :)
Så en svart eller choklad hane skulle nog vara bäst.

tur att du är vaken Sofia.. så långt tänkte jag inte :) Men de är så rätt så :)
#2 & 3, Är inte creme/svart-regeln borttagen? Eller ska det ändras igen?
Jo den är borttagen…
Visst kan man använda svartbaserade och cremebaserade färger med varandra men till vilken nytta?
Lotta

Vad händer om man blandar cb och sb?
Det som är när man parar cremebaserat med svartbaserat är att du förstör dom svartbaserade. Färgen blir mer "brunaktig" och det finns nästan inga riktigt bra svarta. Så därför anser jag att det är helt onödigt att förstöra färger bara för att ta en kull för sakens skull. När man avlar måste man ha ett syfte vi ska ju föra färgerna framåt och gynna Guldhamstern genom rätt avel, inte förstöra färgerna.
Mvh John Weinerhall

Synd att det inte verkar finnas så mycket litteratur i ämnet hamsteravel… Det finns många saker att tänka på och hamsterböckerna jag har läst har bara innehållit fakta och skötselråd.
Nå ja, vi har lite tid på oss att fundera på om vi ska göra det eftersom vår Hammie inte har hunnit fylla tre månader än. Men jag undrar en sak till, skulle det gå bra att para henne med t ex en gul eller silvergrå hane, och vilka färger skulle kunna komma upp då?

#8 Silvergrå är också en crémebaserad färg.

Silvergrå är ju vilttecknad :)
så silvergrå och Choklad går att para.
Precis som saraah-s skriver är inte silvergrått en creme-baserad färg. Men problemet när du para silvergrått med choklad är att du kan få silverchoklader. Och det kan vara väldigt svårt att se skillnad på icke silver-svartbaserade och silver-svartbaserade. Vilket gör att om du inte vill avla på just den färgen (enligt mig totalt onödigt eftersom man ändå inte ser om hamstern är silver eller inte). Så jag skulle avråda dig till det. Så sen när du säljer ungarna kan det vara väldigt svårt att få sålt dom, eftersom många inte vill blanda in silver i svartbaserat och du kan ju inte garantera att dom inte är silver eftersom det är så svårt att se…
Mvh john Weinerhall
#8 Förrsten ska hamstern ha fyllt minst 4 månader innan man parar den… Eftersom honan varken är mogen fysiskt eller psykiskt för en kull. Jag har aldrig tagit en kull på någon hona innan den fyllt 5 månader. Dessutom bryter du mot jordbruksverkets avelsregler när det gäller Guldhamster om du gör det…

Ber om ursäkt för min migrän-dimma där. Vet inte riktigt vad som hände.

#12 Nya regler inom SHF är att du inte ska para en hamster innan den är 5 månader.

#14 det är ingen regel utan en rekomendation att inte para under 5 månader :)

Det är en rekommendation värd att följas. Annars skulle den inte finnas där över huvud taget.
# 16 Håller med dig helt och hållet Ulrika 
Just det Förlåt… Det är en rekommendation i SHF ja. Men enligt Jordbruksverkets föreskrifter om avel på Guldhamster så får man inte para innan 4 månader. Men du bryter inte mot någon lag eller så om du skulle göra en parning före 4 månader. Men personligen anser jag att man inte ska para en hona innan den är 5 månader, och har som sagt aldrig parat en hona innan 5mån.
Mvh John Weinerhall
Jag själv som uppfödare kommer att följa föreningens rekommendationer, det hade jag gjort i vilken förening som helst om jag hade avlat med annat djur oxå.

Mina honor som varit äldre , deras ungar har dött , 1 var ca 8 mån och fick första kull , dom dog. Och sen min andra hona som fick kull vid 11 månader (hennes andra kull ) hennes dog.
så jag ska börja para mina mycket tidigare än innan och se om det går bättre :)

Nej det vet jag. Men jag tror det är så , kan ju aldrig säga säkert .
Men kommer endå para dom första gången när dom är runt 4,5-5 mån (ibland senare, beror på) och se om det går bättre. Om man ser dom är mogna för det, Annars väntar jag.

jag har parat tidigare några gånger (vid 4 mån) har nu börjat med 6-7mån på alla därför att jag serr att unga honor är som tonåringar, lite mer låt gå medans de äldre är mognare å verkligen bryr sej om ungarna på ett helt annat sätt. undantag finns inom alla men det är min erfarenhet att honorna behöver få vara tonåringar i lugn å ro.
sen en annan fördel för mej är att när honorna är 6-7mån så har vi hunnit lära känna varandra å jag får bättre kontakt och lättare får kolla i boet om allt är ok osv.
för mej är det fördelar att inte ta innan de är sex mån. varför ska man ha brottom för?
två kullar per hona räcker.
att ungar dör måste inte bero på honans ålder det finns andra aspekter som också spelar in.
Håller med dig helt och hållet, jag väntar oxå hellre, de ska få vara tonårngar/barn de oxå, tror detta är superviktigt.
Många som tar kullar har idag så bråttom…synd tycker jag..

Vill du ha min hamster som parar sig med din för min är svart o vit…..
aså bara om du vill
Mellan 5-6 månader är bästa åldern. Sen efter 6 månader blir bäckenet hårdare och det kan bli komplikationer för honan vid födseln.
Mvh John Weinerhall

Jag skrev att vi eventuellt skulle para henne, men bara när hon är gammal nog.. Jag har läst på om hur unga/gamla hamstrar får vara vid parning. Självklart skulle jag inte bryta mot avelsregler, och att jag ber om råd här tyder väl på att jag vill det bästa för min hamster? 
Du kan para en hona upp till 8 mån ålder för första gången, för mina honor har detta funkat jättebra.