Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 5927 ggr
magganhm
3

Kan dom äta samma foder

Kan kaniner o hamstrar äta samma Foder för jag har både hamster och kanin o då undrar jag om dom kan äta samma Foder ?:)

Royalz
0

Nej det kan dom inte. :) Kaniner äter oftast pellets bara och hamstrar behöver mer saker än pellets i sin mat.

magganhm
0

okej tack :)

linnea-n
0

Säger samma som royalz… kaniner kan stå sig på bara pellets medans hamstrar behöver mer än bara det.

hälsningar linnea nordlund

uppfödare av dvärghamstrar och guldhamstrar

www.narveshamstrar.weebly.com

magganhm
0

om mana inte bara pellets till sin kanin då ?

Royalz
0

Det är olika djurslag så dom ska ha olika mat. Det bästa är att köpa vanlig hamstermat i djuraffären till hamstern.

magganhm
0

okej :)

Linda3046
0

Kaniner är växtätare och hamstrar är allätare. Tror en kaninblandning blir för mager för en hamster. Nu vet jag inte så mycket om kaniner, men jag tror de kan få problem med magen om de äter hamsterblandning, de behöver ju mer grovfoder och sånt.

Ebba-A
0

En kanins bra kost ska bestå av hö som grundfoder hela tiden, och sen som tilläggsfoder pellets av ett bra märke (Carrier, lottie och stampe är dom jag kommer på på rak hand) en eller två gånger om dagen (mängd beroende på ras och hur mycket kaninen aktiveras och rör på sig). Sen ska kaniner självklart ha färskfoder som grönsaker och frukt. Dock är kaniner rena växtätare/veganer till skillnad från hamstrar.

En hamster bör däremot äta en foderblandning just avsedd för hamstrar, som innehåller olika frön, torkade frukter och ev. pellets. Sen varierat färskfoder, såsom grönsaker, frukter och ibland lite okryddat kött/ägg.

Hamsterns fröblandning är alldeles för fet för en kanin. På kaniner syns det inte så mycket om kaninen får i sig för mycket fett, eftersom det samlas mest runt organen och är inte alls hälsosamt.

Säkert har jag glömt nått, men jag är otroligt trött just nu. ;)

Värd på Choklad iFokus

magganhm
0

okej tack alla som har kommenterat :)

emma-h
0

Det finns ju kanin och hamster mat i samma påse om du förstår hur jag menar. Då finns det både en hamster kanin och lite andra gnagare på bilden, och sen finns det okså mat i lös vikt, då brukar det stå på en lapp nedanför vem man ska ge det till. ;)

Ebba-A
0

#10 Men den maten är för fet för kaniner, den innehåller för mycket fröer och sånt som lagras runt kaniner organ.

Värd på Choklad iFokus

emma-h
0

ja, den maten är mer om godis för dom, det vet jag, men jag vet ett stäle där de säljer jätte bra mat för både hamstrar och kaniner. men nu var det angående hamstrar vi pratade om, så en kanin kan visas på bilden med hamstern på också, så hamstrar kan äta kanin mat, på sätt och vis.

Helena1978
0

Maten som är anpassad för respektive djur är ju definitivt näringsriktigare för varje art, finns ofta bra märken på riktiga zoobutiker.

De påsar som har många gnagare på sina förpackningar skulle jag inte rekommendera att ge till någon gnagare, oftast är det ju bara livsmedelsbutiker som säljer dessa märken, anser att denna mat är lite för torftig och näringsfattig.

När jag hade marsvin för en massa år sedan så fastnade solrosfrönen på undertänderna, en av mina marsvinsungar höll på att kvävas då munnen som ju inte är stor på ett nyfött marsvin hade blockerats av ett frö som fastnat. Efter det fick marsvinen alltid bara pellets, och självklart hade de oxå alltid rilkig tillgång på hö.