Infekterad doftkörtel?
Jag funderar lite om min dvärghamsters doftkörtel möjligen har blivit infekterad. Den är inte varig eller så men däremot har det bildats som en hård brun/gul skorpa.
Jag undrar lite om det finns nåt man kan använda för att tvätta rent med mer än bara vatten. Läste att man kunde använda väteperoxid?
Nu vet jag inte om man ska använda medel på en doftkörtel, men för mig har det fungerat bra med en bomulls/pappers tuss och ljummet vatten att tvätta med några ggr i månaden (ca 1 gång i veckan).
Sandbadar din dvärghamster nåt? Det brukar underlätta skötseln av doftkörteln om man låter dom sandbada några ggr i veckan.

Han har alltid tillgång till ett sandbad så han är väldigt välskött annars men genom att jag varit borta delar av sommaren och har haft hamstervakt åt honom så har jag inte kunnat hålla koll på doftkörteln och därför tror jag att det lagt sig lite som en skorpa.
Doftkörteln kan vara "väldigt" djup som på min kille. Fick tvätta med ljummet vatten och tandboste och ta hjälp med en pincett om det sitter djupt. Sedan får du hjälpa till att hålla efter, det fick jag göra på min lille krabats. Lycka till =)
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else