Knöl på hamstern
Hejsan
Såg nu att min ena dvärghamster har en liten knöl på på undre delen av ögonlocket. Trodde först det bara var lite smuts men torkade och det sitter i vävnaden. Han reagerar när man tar handen mot ögat så synen verkar vara normal. Han verkar inte ha ont när jag torkade utan satt fint och väntade.
Jag ska ta kontakt med vetrinär men eftersom han inte verkar ha ont eller är påverkad på annat sätt så tar vi det på tisdag när de öppnar här igen. Har en som jag vet är bra med smådjur.
Hamster äter och springer runt som vanligt, och verkar som sagt se normalt och det rinner inte från ögat och han kan både öppna det fullt och stänga det.
Är det vanligt med tumörer på hamstrar, googlade och fick upp att det både är vanligt och inte vanligt.
Det lär ju inte gå att göra något om det nu är en tumör och eftersom han verkar må bra övrigt så får han vara ifred ett tag, lär stressa honom mer om vi ska iväg till vetrinär i helgen. Så länge han inte lider så väntar jag tills på tisdag. Så jag vill bara veta vad ni kan tro, är det vanligt med tumörer eller kan det vara något helt annat den har?
Vad ni än säger så tänker jag ringa vetrinären på tisdag om det nu inte kan vara något jätteaktu men det tvivlar jag på.
Bytte om i buren och han gräver och leker på för fullt. Det är en dväghamster som är 1år och 7 månader ungefär, antar att det är ganska gammalt för att vara en hamster.
Någon som vet något om hamstrar och knölar?

Det är väldigt vanligt med tumörer så det låter troligt, tyvärr.
Dvärghamstern är även gammal och tycker du ska ta den med dig till vetrinären så de får kolla över knölen.
Men förberedd dig på att den kanske behöver somna in :\
Jo det är vad jag tror med, fast som sagt så länge han är glad och så då får han vara kvar. Den stress det blir att ta honom till en vetrinär blir nog tyvärr ganska stor. Men som saagt så ska jag ringa och rådfråga dem på tisdag.
Läste endel andra trådar igår och det verkar ju vara vanligt men många skriver att hamstrarna är som normalt, äter och springer. Såg även att det är ofta att de har inre tumörer som man inte märker. Kan man då misstänka att hamstrarna är tåliga djur som inte har ont av dessa tumörer för den lilla erfarenhet jag har av hamster är att de ofta piper och visar när de har ont.
Hamster i fråga nu blev biten av sin bror i ett slagsmål när jag precis hade fått dem och då pep han när jag tvättade såret och tryckte i sitt bo och visade verkligen att han inte var ok, trots att såret inte var speciellt djupt.
Är det en väldigt liten knöl? Ca knappnåls-huvud i storlek? Isf kan det va en ofarlig vagel, är tydligen vanligt hos dvärghamstrar.
Tumörer förekommer ganska ofta på äldre hamstrar har jag hört-… Men vi får hoppas att det är en vagel som sara87 säfer :)
Ja knölen är ganska liten, ca 2mm, men ska se vad vetrinären säger. Inatt har han mått bra i alla fall, jag kunde inte sova pga. egen sjukdom men han har sprunit runt och grävt en massa mysiga hålor.
Hur gammla blir dem ungefär? när vi köpte den fick vi höra att de blir 1.5 år ungefär men jag har läst att dvärgisar kan bli 3år normalt.
Full fart är det på honom i alla fall…
Hamstrar visar inte smärta. Så jag tycker du ska ta honom till veterinären!
2år, + - några månader brukar en hamster bli.

#4 har rätt där. har haft en del dvärgar och när dom blir lite äldre så händer det ofta att de får en liten knöl runt ögat, ibland är den lite röd, men inget som irriterar.
men ta den till veterinär såklart för dom kan ju titta på den och ge råd som vi inte kan som inte ser den.
berätta sen hur det gick.
mina dvärghamstrar har blivit strax under två år (honor)och strax över två år (hanar) men har hört om de hamstrar som blivit upp till 3 år.
#6 Dom brukar bli 2-3 år
Nu har min andra hamster fått en stor knöl som växt och växt, vetrinären sa att så länge hamstern mår bra i övrigt så kunde den vara kvar. Men nu när jag kollade till honom så såg jag att det hade gått hål i huden och han hade lite blod i pälsen och munnen från när han slickat på knölen.
Så nu får det bli avlivning, så jobbigt bara, hade hoppats att han skulle få dö hemma i lugn och ro. Vetrinäre trodde det skulle ske fort ändå, men han har levt länge. Han är snart 2år så det var ganska väntat. Han är inte handtam så det är stor stress för honom när man ska hålla honom. Så typiskt bara. Jag har haft en djävulsk tuff vecka med massa saker som gått emot mig både ekonomiskt och annat. Fick veta igår att jag fick avslag på färdtjänst så jag kanske inte kan träna mer förrens den biten löser sig tex.
Har funktionshinder och är beroende av färdtjänst men dem bråkar. Livet suger helt enkelt och så blir hamstern dålig också.
Min andra hamster med knölen vid ögat mår bra, knölen är kvar men den har inte växt eller ändrat sig, han är jättelycklig som tur är.
Tvättade såret och ska göra det lite mysigare för hamstern nu, så ska jag se till att fixa bil så vi kan åka till vetrinären så snart som möjligt. Vill inte att han ska behöva lida. 
*edit* kokade lite spagetti och gav honom tillsammans med lite kyckling som vi ska ha till middag imorgon. Han sitter i sitt hus och äter så det är ju bra i alla fall. Han sprang lite i hjulet också medans jag gjorde iordning men jag tog bort det så han inte ska skava mer på sin knöl och sår.
#10 Så tråkigt
Beklagar
Skulle överlag säga att hamstrar lever 1 1/2 år - 3år. De flesta hamstrar jag haft har levt till 1 1/2 år, en vintervit hona jag köpte för något år sedan levde oxå till samma ålder. köpte henne vid 1år och 3mån när hon gick ur aveln, och hon levde 3 månader hos mig.
Det är ju lite lika med människor, man kan bli 100år eller äldre men hur många blir det?
Jättetråkigt slut i vilket fall :-( Föredrar när hamstrarna dör av ålderdom och inte av tumörer eller liknande.
Hamstrar har ont av tumörer enligt den veterinär jag pratat med, de döljer den dock bra, vilket många djur gör för i det vilda skulle de bli byten om de visade sig svaga. Tittar man på naturfilmer så ser man ofta skadade djur som försöker visa sig starka för att inte bli angripna.