Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 2713 ggr
Dea-
0

Hamsterfärger

Hejsan!

Är lite dålig på de här med hamstergenetik (har inte riktigt lyckats komma på hur man räknar ut vilka olika färger man kan få) så nu undrar jag om jag kan få hjälp av några snälla här på sajten?

Undrar vad det kan tänkas komma för färger i en parning mellan offwhite (hona) och silvergrå (hane). Hanen är långhårig och honan korthårig. Då blir väl alla ungar korthåriga vad jag förstått? Har även läst att alla silver/grå-färger är dominanta. Betyder det att alla ungar ärver pappans färg eller kan det bli andra färger också?

Tacksam för svar :)  Mvh / Andrea

enbartmalin
0

Jag har ju inte koll på vilken som är dominant på hamster. Men även om det är en som är dominant kan det bli andra färger, dock finns det risk att den dominanta genen tar över.

Jag är itne så insatt i genetik, och speciellt inte på hamster genetik så jag vet inte om detta stämmer in på hamster.

Hälsningar Malin

Mistletoes
0

Om mamman bär anlag för långhår kan det även komma långhår i kullen.

Silver är dominant, och både mamman och pappan är ju silver (offwhite = creme+silver) så teorestisk sett ska det komma 75% silverbaserat och 25% annat.

Förutsatt att dom inte bär på nått gemensamt så blir det altså bara silvergrå och normalfärgat.

[John-Weinerhall]
0

Precis som mistletoes säger teoretiskt sätt ska det komma 75% silver och 25% icke silver.

Om hanen bär på creme kan det även dyka upp creme-baserade färger t.ex. Offwhite, creme, caramel mfl. (Det kan även dyka upp sobel/silversobel för hanen kan vara silvergrå umb vilket ibland kan vara svårt att se).

Sen kan det även dyka upp andra färger beroende på vad föräldrarna bär på. Men om inte föräldrarna bär på några gemensamma färger dyker det endast upp Silvergrått och Normalfärgat.

Mvh John Weinerhall

Dea-
0

Okej :) Tack för hjälpen. Nu ska ja kika i deras stamtavlor och kolla om det har några färger gemensamt ^^