Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 4695 ggr
ZorroR
0

Ögonfärger?

Har tänkt lite på en sak…

Hur många ögon färger på hamster finns det?

Röd, Brun och Blå?

ZorroR
0

Jag menar då färgern på irisen

Helena1978
0

Rödögda, svartögda och brunögda. Blåögda finns inte.

Geishas
1

Jo men sen finns det ju fler rödögda varianter, på guldhamster är det 3 olika nyanser. Ljusröda, röda och rubinögda.

Lotta

Tazzar
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror hon menar denna blåa färg:

ZorroR
1

Min ena hamsterhane har blåa ögon!

#4 Det som syns där är väl hinnan som typ håller fast ögat?

Kolla på bilden i större format så ser man bättre.

Bilden fotade jag när han var 8 veckor, ögonfärgn har blivit lite mer år det isblå hållet, men hittade ingen bra bild på det.. Flört

ZorroR
0

Putt

Charlie2006
0

Har oxå en hamster (roborovski) som har blåa ögon och det är inte honhinnan som jag ser utan själva ögonfärgen. dock har jag ingen bra bild på henne.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

ZorroR
0

# 7 okej! ;)

#2 är de blåögda någon sorts mutation eller så då? :S

Helena1978
0

Har aldrig sett en blåögd hamster, och inte hört tala som att det skulle finnas heller, visa gärna en bild.

Tycker inte #5 ser blåögd ut.

Charlie2006
0

#9 hamster på bild #5 ser ellerfall inte rödögd, brunögd eller svartögd ut om du inte tycker den ser blåögd ut. Tycker den ser grå blå ut :).

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Helena1978
0

Jag tycker den ser svartögd ut då bilder kan luras och speglingar i ögonen lätt kan uppstå beroende på var ljuskällan är och blixtar som överexponerar. Hamstrar kan ju få starr och då bli ögonen grå.

Har hamstern stamtavla?

ZorroR
0

#9 jag kan försöka ta en ny bild ;)

#10, jag ser också blåa ögon, inte bara på fotot utan också när jag tittar på honom.

#11 Med tanke på om man tittar på hans ögon (inte på bilder) så är de blåa! :)

Nää, han ar inte starr ;) Om de hardet är det grummligt i pupillen, men det är han ej, han reagerar även om man närmar tex fingert mot ögat.

Ja, han har stammtavla, Det är jag som är hans uppfödare.

Helena1978
0

Vad är han reggad som?

Tazzar
0

#9, 11, 13… Jag tror inte TS menar vilken färg själva pupillen har, utan färgen runt om. Som min hamster på #4 är svartögd, men runt det själva svarta på ögat är det blått.

På min svartögda creme/gula är det brunt runt det svarta, på en caramell (brunögd) jag passade i veckan var det blått runt det bruna.

Helena1978
0

Jo, jag förstår hur hon menar men om hamstern hade blåa ögon så tycker jag det borde vara tydligare som på en siameskatt eller en blåögd kanin.

Jag vill inte verka otrevlig men jag vill bara att felaktig information ska komma ut. Pupillen bör ju vara svart men resten av ögat blått, räcker ju inte med den tunna hinnan vid ögat, för då vore ju jag rosaögd, och i inlägg #5 låter det ju som om det inte är denna hinna hon menar utan själva ögat i sig.

ZorroR
0

#13 Gul Sö, men han är väldigt ljus.

faolin
0

Jag tycker att såväl #4 som #5 ser blåögda ut… sen är ju itne själva pupillen blå, men det finns det väl inget blåögt djur som har? (Eller?)

#15 Att en siames exempelvis har djupare blå färg handlar väl om att avelsarbetet med att få fram just den blåa färgen har kommit långt inom den rasen. Det finns många andra blåögda raser där man inte kommit lika långt (eller för den delen linjer med lite "dassigare" färg), men nog räknas de till att ha blå ögon ändå.

ZorroR
0

#17 haha, nä och inte heller har blåögda personer blåa pupiller?

Försökte ta en bild idag, blev denna! X)

emma-h
0

^

|

jag tycker ögonpuppilerna ser grå ut.. har jag fel? :)

Roxie
0

Svartögda hamstrar kan ha en grå nyans också. Varken #4 eller #5 är blåögda. Blixten på kameran kan luras, och därmed få ögat att reflektera ljuset och få en ljusare färg. punkt slut. :)

// Sofia

Tazzar
0

#20 Nejdå. :) Man ser det blåa med ögat också, precis på samma sätt som på bilden på #4. Jag har hållt på med fotografering i 7 år så lite om blixtar och reflektering kan jag och säger ingenting om jag inte ser samma sak med bara ögat. Flört

Däremot räknar man hamsterns ögonfärg genom vilken färg pupillen har, svart, brunt eller rött. Då hamstrar är nattdjur så är pupillen stor (stor pupill = släpper in mer ljus) och man ser vanligtvis inte så mycket av resten av ögat.

Roxie
0

Nåväl. Verkar finnas många teorier kring detta iaf :)

// Sofia

ZorroR
0

aha.. Men är han svartögd, och ska jag bara ignorera det blåa runt om? Eller är det den färg det med? X)