Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2318 ggr
LinneaTova
0

Mat med larver :S

Har alltid köpt mitt Foder på djurmagasinet. ( deras egna blandning. ) pga att Eddie har haft det Foder sedan han varit liten. Min kompis hade varit hamstervakt åt min lila pöjk i ca två veckor. När jag kom för att hämta honom krälade det larver i hela buren. När jag kom hem städade jag genast buren så den blev ren. när jag vaknade nästa mårgon märkte jag att det var larver i mitt tak och i strump lådan och underklädeslådan. Jag ropade genast på min pappa eftersom jag har småkrypsfobi. pappa tog genast bort om men efter bara ca 20 min var larverna i taket igen. jag började undersöka en liten låda där jag har Eddies mat mm. Jag kollade i plastpåsen med mat och så hur det kryllade av larver i hans Foder. Jag äcklades!. Jag kollade sedan i en burk med lock med samma mat i och såg hur larverna krälade runt. Jag förstod då att larverna va i maten inte någon annanstans. Jag täncker aldrig mer köpa Djurmagasinets eget Foder igen.

Ville bara dela med mig av min lilla berättelse och undra om någon annan har upplevt detta?

Tkr så synd om killen som har har larver i hans mat :S

// Linnéa

Royalz
0

Det är därför man ska frysa maten några dagar innan man ger den så allt ovälkommet i fodret dör.

Hade du frusit maten innan? :)

Saraah-s
0

Men fy vad äckligt ;o

http://www.scattred.snabber.se

LinneaTova
0

#1  nej jag får nog börja med det :) Tack för tippset :)

Geishas
0

Larverna är annars nyttiga för hamstrarna så det är inget farligt ur den synpunkten och hamstern var nog nöjd.
Men däremot kan det bli ett problem då de förökar sig i en väldans fart och det kan bli svårt att bli av med dem.

Fryser man fodret så blir det ett mer naturligt (för hamstern) Foder.

Lotta

nina456
0

Skrattandetack att du ville dela med dig av din brettelse

Anfa
0

Ush så obehagligt!

kajsa_karin
0

Jag har aldrig frysit Foder under mina 2 år. har aldrig haft små kryp i maten heller

Saraah-s
0

jag fryser inte heller ^^ lite lat när det gäller det (:

http://www.scattred.snabber.se

Alexandra-S
0

Jag har haft hamster i typ 5 år och har aldrig frysit maten, och inga larver eller någe har hälsat på mig :)

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Royalz
0

#9 Då har du haft tur :)

Charlie2006
0

Hade små kryp i hamstermaten när jag köpte ur djuraffären typ varje gång så köper aldrig från någon djuraffär längre utan ett annat ställe som har både bätre mat till hamstern och inga oönskade husdjur, men har börjat frysa maten typ 4 dagar innan använding :).

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

LinneaTova
0

Jag har köpt ny mat och frysit den under natten. Jag har nu inga larver vilket jag är jätte tacksam över.

Läste i Aftonbladet och då stod det exakt om dom larverna jag hade och de kunde föröka sig till 800. Tur att jag såg vart dom kom ifrån innan jag hade 800 larver i taket. :) tack för alla svar (:

Roxie
0

Jag köpte också mat i lösvikt förut, men har slutat med det. Jag hittade också larver i maten, som sedan blev till äckliga små fjärilar som flög runt i hela lägenheten efter att jag öppnat matlocket. INTE så mysigt.

Jag gick tillbaka till djuraffären, och fick en stor påse/säck med ny färdigpackad mat, för besväret. :P

// Sofia

Piggelinen
0

Detta hände mig en gång när jag hade hamster fast det blev bara larver i burken ! Blää ;)

Mistletoes
0

Säger som några tidigare - frys in maten ett par dagar..

Efter att för några år sen ha fått plattbaggar i HELA min lägenhet från torrfodret så har jag gjort det sen dess o har inte fått nått oväntat kryp ;)

Sorkvandring
0

Vad var det för slags larver? Det lät inte alls mysigt när de höll på att överta ditt rum! Men det låter helt ofattbart med larver som blir så många så fort.. :o
Som sagt så tror jag hamstern var nöjd, men blä..

Så okej..Jag hade ingen aning om att det kom med kryp i hamstermaten! En ytterstd viktigt grej att tänka på inför hamsterskaffandet.. :/

smiff
0

FY VAD ÄCKLIGT! Ska man våga köpna mat till hamstrarna nu ens?? xD

Mistletoes
0

#17 som sagt - frys in maten ett par dagar så är det inga problem =)

Dom ev larver eller djur som är i maten är bara extra nyttigt för hamstern att äta :D

Loviss
0

VA ÄCKLIGT!

emma-h
0

larver rekomenderas i vissa fall som tillskott för hamstrar, kanske ser lite äckligt ut (vi anvärder det inte!)

:)

Geishas
0

Jag använder larver som protein Foder vid dräktighet och digivning, mkt uppskattat bland mina dvärgar.

Lotta