Sand?
Jag funderar på det här med Sand till hamstern… om man inte hittar varken hamstersand eller chincillasand, kan man ha fågelsand i hamstertoaletten då? Jag ska leta vidare på olika ställen i stan jag bor i, men det är lite tveksamt om jag hittat nått bra än…
Och finns det något man kan göra för att minska lukten från toaletten för Happys kiss luktar faktiskt en del?
Det är inte så man känner det om man är en bit i från buren men definitivt när grejar med toaletten (tömmer osv). Jag är orolig att hon inte får i sig tillräckligt med vätska för hennes urin är väldigt mörk. Men jag hör att hon dricker på nätterna…?
*lite orolig*

Om sanden inte är bra nog så kan det lukta mer från toaletten faktiskt. Har du inget byggvaruhus i närheten tex? Där kan du köpa sandlådesand. Det är billigt och bra. Annars brukar väl de flesta djuraffärer ha både chillasand och hamstersand tycker jag.
Pussa Happy från mig!

Ah, då är det säkert sanden som är kass. Jag ska leta vidare men jag tycker nog att djuraffärerna här runt om är rätt kass. Ska spana av byggvaruhuset och blomsterhandeln och sen får jag helt enkelt uppmuntra affären som skulle bygga ut sitt smådjurssortiment att ta in bra Sand 
Det ska jag göra, Happy hälsar tilbaka och säger att solrosfrön är det godaste i matblandningen, rödbetsflarn går fet bort! 

Sötnosen då! Åsikter måste man ha, fastän man är liten.

Definitivt! Hirskolvar är goda med, när en sån kommer in så äter hon av alltihopa och gömmer i boet med en gång! Jag ska se om jag kan få till lite kamerabilder på henne så du kan se hur mycket hon växt. Hon har fåt söta hårtufsar på rumpen och höften. Det är pyttiga och vickar sött när hon går. 

Jag tror att jag har rett ut det här med Sand, toalett & kisslukt nu. Det är nog hennes brunstlukt som luktar skunk. För det är inte varje dag det luktar, men idag luktade det en del och hon hade lite som en flytning mellan benen när jag plockade upp henne, och den kan jag lova att den lukade INTE hallon! Men det blev mycket bättre efter att jag torkat av henne med en fuktad bomullstuss. Sötnosen behöver kanske lära sig att man ska tvätta sig extra noga när man brunstar?
Så att så vart det nog med det. Jag har hittat Sand på en djuraffär som känns som att det är ganska billigt: 4:-/kg? 

"Vanlig" fin Sand som typ ökensand, Rådasand och chinchillasand är till badskålen.
Till toaletten bör du ha toasand för hamster då den klumpar in urinen och odören. Klumparna är lätta att städa bort då de torkar genast. En del använder kattsand med goda resultat. Det brukar finnas toasand i zoobutikerna, såväl i förpackning som i lösvikt.
Själv brukar jag variera mellan toasand och PeeWee smådjurströ. Detta främst när det kommit ungar här, och de inte bör äta klumpbildandetoasand.
Men som sagt, undvik att ha vanlig badsand i toa, för den blir bara genomblöt och tar på inget sätt bort lukt - snarare att det luktar riktigt mycket värre.