Otam?
Hej, Har en finfin hamster flicka som fyller 2 år i oktober… Men hon har aldrig under hela hennes livstid varit tam!…. Väldigt störande för hon bits super hårt :(
Nån som ham nått tips på vad man kan göra utan att skada henne?

Dom brukar bitas när dem känner sig stressade eller hotade. Det är oftast lättare att göra en hamster tam ju yngre den är. Det finns mycket information om det där på både internet och artiklar.
Det är viktigt att du inte stressar upp henne. Om hon alltid varit otam och hon börjar dra sig mot ett års åldern nu så brukar det vara ganska svårt att få en hamster tam vid sådan ålder. Det går ju säkert att få henne tam, men du måste göra det på rätt sätt.
hälsningar linnea nordlund
uppfödare av dvärghamstrar och guldhamstrar
När du har ätit så kan de ju lukta mat om händerna, så då kan han ju kanske provsmaka lite. Min lilla dvärghamster har haft sina små "bitperioder" men de har gått över. Men en del hamstrar är väl lite "bitska" av sig. Men ge henne något gott när du tar ut henne, och gör något kul med henne, då kanske hon börjar förstå att det är kul att komma ut liksom
Nä jag vet inte riktigt, men du kan ju prova. Något annat som jag kom att tänka på är att man inte ska ta upp en hamster uppifrån, eftersom rovfåglarna ute i det vilda gör det.
Lycka till :)

Som Anfa säger, det kan ju vara så att dina händer luktar mat. Det är faktisk samma för mig, vissa perioder har min honhamster bitit mig, medans andra perioder är hon som en ängel.
hälsningar linnea nordlund
uppfödare av dvärghamstrar och guldhamstrar