Svullen och röd buk?
Hallå ja.
Ska efter helgen ringa veterinären och rådfråga ang detta, MEN vill HÖRA bara vad ni tror det kan vara, om ni själva haft hamster som haft liknande eller så.
Inis, min snart 10 mån gamla hona har sedan någon månad tillbaks ätit mindre och sovit ovanligt mycket.
Har försökt ge henne fetare mat och allt, men hon liksom verkar inte ha någon matlust längre och sover, det gör hon alldeles för mycket så jag får ta ut henne och försöka få henne att motionera lite smått i soffan.
Upptäckte för några dagar sedan att hennes buk blivit på hennes vänstra sida svullen och rödaktig. När jag tar på svullnaden åker det liksom "in" igen i kroppen, så ingen hård knöl, men svullen och röd som sagt.
Tacksam för råd!
Kanske har något med livmodern att göra? Är nog bäst att höra med veterinären… Hoppas det inte är något allvarligt.
Ser lite ut som det gjorde på min Roxie när hon hade livmoderinflammation.. Hon fick smärtstillande och antibiotika. Det gick över. Men "bulan" syns fortfarande lite. Hon är 1 år och 8 mån.
// Sofia

#2 Aha okej, kanske är någon slags inflamation iaf. Tyvärr finns det inga djurkliniker här som har helgöppet, så får ringa på Måndag till veterinären och höra.
Ring till Strömsholm annars då. De kan man ju ringa till och rådfråga iallafall, även fast du inte bor i närheten ;)

#4 Åh tack! Ska kolla upp det i morgonbitti, de har inte öppet nu eller?
Strömsholm har öppet dygnet runt vad jag vet :)

Ringde nyss till Strömshols jour och förklarade hur läget ser ut, då sa hon att det verkade som att det kan vara äggcysta, att hon fått någon sådan, då det oftast sätter sig på "tvären" vid buken och blir svullet och rött. Så länge hon kissar och bajsar så är det ingen fara sa veterinären. Så får väl se på Måndag om man får tag på tid.
okej, men är det bra eller dåligt? Alltså är det något de kan leva med eller kan det bli tal om avlivning?

#8 Det verkar som att det blir avlivning då. Hon kommer ev inte klara en operation sa hon och jag vill absolut INTE utsätta henne för stress eller liknande nu när hon är så pass gammal.
Vad tråkigt att det är en så illa diagnos :(
Men kan de leva med detta ett tag eller är det plågeri?

#10 De måste opereras om de ska ev överleva, om de ens klarar som sagt nedsövningen och operationen och det riskerar jag inte på henne :'(
Vad tråkigt :(
Ja jag tror inte heller att en hamster klarar sedering tyvärr :(

Nej :( och det sista man vill är att låta de bli stressade i ett sådant här läge, så utsätter inte henne för sådant när jag vet hon är gammal nu, sover massvis och inte mycket till matlust :(
Ikväll har hon fått barngröt med fruktsmak och det gluffsade hon i sig glatt, blev så glad av att se henne äta :)
Men hon ska bli rejält bortskämd nu.. ifall slutet är nära.
Så tråkigt att det nog är något allvarligt :(
är verkligen ledsen. synd att sånt måste hända.
Hur går det med den lilla? *kram*
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
#9 Så gammal var hon ju inte? R.I.P Inis!
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua

#17 Jo, då hon var inte i fysiskt mående och jag bedömde att INTE utsätta henne för saker som hon ev inte kan klara av utan att lida.
Stakare :(
Vad tråkigt. Vila i Frid. =(
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Fy vad otäckt. R.I.P Inis

Vila i frid Vackra Inis!
Vilken dag avlivades hon?

#24 I Måndags, den 17 Aug, Tack <3

#25 ok, Dolly gick bort den 19 ..

#29 Beklagar <3
R.I.P Inis! beklagar. :(