Korthårs Kull planeras i September
I september planerar jag att para Vinyl Blair och BimBim. I den kullen kan eventuellt Satin komma och även bandad. Färger som Creme,Normafärgad,offwhite,caramel,silvergrå,svart mfl

Nu är jag lite nyfiken på denna parningen här också förstås. Undrar lite varför du parar créme med svart skp/vit?
Sen är väl vare sig Vinyl Blair eller BimBim satin så då kan det ju inte bli satin i kullen.
Hoppas att det är ok att jag frågar.
Kan även tillägga om du nu skulle vara medlem i SHF, det är inte tillåtet att para creme med gult.
Vinyl Blairs mamma var Satin och med honom kan det komma eventuellt satin. Inte nödvändigtvis men det kan komma Satin efter Honom. Aha, det hade jag ingen aning om. Bra du tog upp det. Jag tror jag skall gå och kolla på svenska hamsterföreningens hemsida lite grand…
Satin kan bara komma om ena föräldern är det :)
Men BimBim är svart Kölpadda/Vit. Enligt den information som jag fått från Rpyals hamsteruppfödnings hemsida. Vinyl Blair är caramel hans pappa Off white och hans mamma normalfärgad satin. Några av hans syskon är Satin.
Bimbims mamma rachel är svart och hennes pappa Creme bandad. Kullen som Bimbim föddes i fanns svart bandad, svart kölpadd/vit, normalfärgad bandad samt normalfärgad sköldpadd/Vit. Förstår inte riktigt..Får man inte para en svart skökdpadd/ Vit hona med en caramel?
BimBim's pappa är gul homozygot bandad, inte creme :)
aha ok!
Just det, svenne var gul och inte creme…Hur kunde jag se så fel?

Satin är dominant, dvs en av föräldrarna måste vara det för att nån unge ska kunna bli det. Satin är inget man kan bära på tyvärr..
Om du läser i våra avelsregler så ser du att du inte för blanda creme och gult (skp), avelsreglerna hittar du under fliken uppfödare på hemsidan. Detta gäller självklart om du är medlem i SHF i annat fall så avråder jag dig hur som helst från denna parning.
Lotta
Vill gärna se bilder på föräldrarna.
Kolla min hemsida Där Finns bilder på hamstrarna.