Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1114 ggr
rewbecca
0

KNÖL!

Idag kände jag att min guldhamster har en knöl på mitten av bröstkorgen. SKA den sitta där? Kan det vara något allvarligt?

Jag har bara haft honom i knappt en vecka så det är lite svårt att kolla efter, jag vill ju inte gärna klämma på min bebis i onödan :/

southdakota
0

Han har nog hunnit bli hemmastadd på en vecka, så titta lite närmare på honom. Kan nog vara Tumör, Fettknöl el. liknande. Kontakta veterinär, hur gammal är han?

Royalz
0

Kan ju även vara bröstdefekt.

rewbecca
0

Jag vet inte hur gammal han är :/  glömde fråga det när jag köpte honom (köpte låter så hemskt).

Knölen är hård och går inte att flytta på vad jag vet, men den går typ att "trycka in" eller så är det när han rör sig som den åker in av sig själv.

#2 Vad är en bröstdeffekt?

Royalz
0

Har du någon bild?

[Vargen-J]
0

Tycker det låter som sternumkrok, dvs bröstdefekten som Royalz prata på. Har en pensionär här hemma som har det.

Har du nån bild så man kan få se?

rewbecca
0

Är det något vanligt?

Han sover just nu, väcker honom helst inte eftersom att han lätt blir morgonsur. Men jag tar en bild så fort jag får tillfälle!

[Vargen-J]
0

Kan tyvärr inte svara på det. Det finns nog nån som vet mer om det. Har själv bara stött på det en gång av alla hamstrar jag har haft och det är hos min pensionerade hona. Hon har haft det hela livet. Så här hemma är det 1 av 6 som har det och har haft det. Mina tidigare hamstrar har inte haft nån bröstdefekt.

Helena1978
0

Har läst lite om detta på SHF, vet att man inte bör avla på djur med denna defekt.

UlrikaD
0

För att veta exakt ifall det är bröstdefekt så krävs det att en veterinär röntgar hamstern.

rewbecca
0

Skulle det gå att ta med honom till djuraffären jag köpte honom i och be dem kolla efter? De borde ju känna igen det om deras hamstrar haft något liknande innan?

Royalz
0

Djuraffärer vet nog knappast vad det är.

Roxie
0

De på djuraffärer, brukar oftast ha noll koll. Tyvärr..

// Sofia

rewbecca
0

Ni har kanske rätt, men ska ändå dit imorgon och kolla på fiskar med resten av familjen.. så kan ju passa på att fråga.

Det är en väldigt liten djuraffär och personalen är jättegullig, praoade där förra året men har inte sett till min handledare Förvånad

OM det är en sån där krok kan jag ju iaf säga att det är ärftligt och att de borde kolla sina vuxna hamstrar :P