Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 983 ggr
rewbecca
0

Sprallig Hamster = Tillfälligt ??

Bernie är min allra första guldhamster och har bott hos mig i 4-5 dagar.

Jag vet inte hur gammal han är då jag glömde att fråga i djuraffären när jag köpte honom, men jag är säker på att han inte är fullvuxen än :P

Det som gör mig orolig och lite rädd är hans hyperaktiva sätt på kvällarna (jo, jag vet att de är nattdjur). På dagen om jag råkar väcka honom och passar på att säga hej, eller vill ge honom en munsbit, blir han väldigt tjurig, hamstrar mat, och kryper in i sin kruka, kommer jag för nära så vänder han sig på rygg som om jag tänkt anfalla…

Men på kvällen blir han som förbytt. Så fort handen kommer ner i buren ska han klättra, han älskar att klättra. Han ska klättra uppför handen, armen, axeln, och om han fick, ner för ryggen.. jag vill bara hålla honom i mina händer, som jag sett så många andra göra med sina hamstrar.

Vart jag än sätter honom, i buren, i en hage, i en låda, på golvet i mitt rum, så ska han alltid försöka klättra, som om han visste att världen var så mycket större .. -.-'

Jag vill inte tappa honom, han har redan trillat ner en gång för att han fick någon krafsattack på min morgonrock..

Snälla säg att det är något tillfälligt som går bort med åldern.. jag älskar redan min lilla Bernie och vill inte vara orsak till något hemskt, bara för att jag är ovan.

Saraah-s
0

Mina hamstrar är också hyperaktiva på kvällarna , inget ovanligt^^

Vissa hamstrar gillar inte att bli väckta , så att han blir lite tjurig är inget ovanligt. Och om han slänger sig på rygg så kan det vara så att han inte vill att du tar upp honom uppefrån eller så att han inte såg dej och blev rädd. Ta handen framför honom så han ser dej och att han självmant går i handen.Om han är väldigt hoppig kan du ta någonting och lägga honom i när du vill ha upp honom , Och om du vill ha honom i hagen till exempel så om du vill hålla i honom så håll i han över hagen och inte så högt upp så han kan skada sig :) Och klättra kommer han nog alltid göra mina klättrar mer än gärna (:

Han kan bli lugnare med åldern ja , Detså mer du håller på med honom destå tamare blir han (:

http://www.scattred.snabber.se

Charlie2006
0

Köpte en guldhamster hane i maj och han var jätte aktiv men han har lugnat ner sig betydligt.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

rewbecca
0

Okej.. jag hoppas verkligen att han lugnar ner sig snart. När är en hamster fullvuxen ungefär?

Jag vill kunna gosa med honom, typ i soffan, som så många andra skriver att de brukar göra med sina guldisar.

Jag kan inte påstå att det inte är roligt att se när han springer runt och busar, men hans klättrande börjar bli smått irriterande. Trodde att hamstrar grävde gångar och sånt? :P

Royalz
0

Det är gerbiler som gräver gångar :)

rewbecca
0

Jasså x)