Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 963 ggr
[Hamster95]
0

Dör han ifrån mig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Var otroligt längesen jag var här senast. Nu skriver jag i oro om min lilla ögonsten Totte. Totte fyller ju 1 år denna vecka och på senaste tiden har jag märkt saker som jag inte märkt tidigare. Han har blivit mindre aktiv, går och lägger sig runt  24- 01 tiden för att sen vakna runt 20-21 tiden men ibland är han vaken vid 18. tiden redan men då är han jättetrött vid runt 21 tiden istället och när han är vaken så springer han lite i hjulet, kissar och äter ibland lite färskfoder men inget mer.

På mornarna är det jag som får väcka honom och skaka lite på matskålen- annars äter han inte alls. Försöker att ta upp honom å så men det tycker han inte alls om utan vill genast tillbaka till buren där han boar in sig igen och somnar. Det känns mer och mer som att han långsamt dör ifrån mig. Han får färskfoder varje dag och även rent vatten och sen städar jag buren 1 gång /vecka och byter toalådan vid behov. Vad ska jag göra?

Sara87
0

Är det varmt hos dej? Jag har märkt på mina hamstrar varma dagar att de blir slöare, sover mer, dricker mer å äter mindre…

[Hamster95]
0

Det kan det vara men man förknippar ju lätt ett sånt här beteende med åldern :( Hans temperament växlar väldigt från dag till dag. Igår var han jättepigg när jag såg på allsång på skansen och var vaken en stund in på natten men sen återigen jättetrött. Det kan ju också vara så att han är deprimerad för att jag inte mår bra ( det vet han, han är smartare än vad man tror). Jag vet inte men vad tror ni att hans " udda" beteende beror på?

Sara87
0

Det kan ju vara allt möjligt. Det är säkert möjligt att hamstrar har bra å dåliga dagar precis som oss, det kan va åldern, nån sjukdom, värme osv…