Silvergrå + albino =?
Hejsan!
Har bara en liten fråga om vilka färger man kan få om man parar en silvergrå och albino samt vilken ögonfärg ungarna får? Eftersom silvergrå är dominant borde ungarna få den färgen men får den alltid svart ögon då också eller kan den fortfarande få röda ögon? Nu har jag inte stamtavla så jag kan kolla vad som finns längre bak i tiden men om man bara ska utgå från de här 2 färgerna. Hur stor chans är det att man får rödögda ungar? :)
Undrar även vilken färg som är bäst att para en silver med om det finns någon speciell som går extra bra eller om det är någon man absolut inte får para med?
Tacksam för svar =)

rö kommer det komma på några av ungarna. :)
Ja , silvergrå kan ha rö ögon , men rö silvergrå tycker jag inte ser ut som en sg den är nästan vit med svaga kindtäckningar :)
kan visa en bild på min sg rö hane ^^

#2 hehe ja , precis som han är också 

#4 hihi, ja det ska jag göra! ;)
Okej :) Men alltså blir det ungefär 50/50 då? Det blir inte bara en utav något? Kom på nu på senare tid att det nog bara är en rödögd vit, alltså Sgsgeepp. Vad kan det bli då eller blir det samma som med albino? Just vit rö + silver får väl dubbla Sgsg uppsättningar?
Beror på vad föräldrarna har bakom sig, svårt att säga exakt vilka färger som kommer om man inte har deras färger. Om tex någon av pappans föräldrar var rö är det ju större chans att fler blir det. Är hon en albino så är genotypen: cdcdpp.
Själv tycker jag att det är svårt att se skillnad på en homozygot rö sg och en albino, kanske beror på att jag inte sett någon av dessa färger i verkligheten.
Bakgrunden till föräldrarna är viktig för att kunna förutspå ungarnas färger mer korrekt. Möjligtvis en chans till homozygot sg, beror som sagt på föräldrarnas bakgrund oxå. Finns en bildtråd om heterozygot rö sg här: