Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2040 ggr
Levelinamin
0

Hur stelt bäcken?

Hejsan alla här inne!

Undrar hur pass stelt en hamsterhonas bäcken är vid 11 månaders ålder, snart ett år? Glad  För Jolly här hemma hoppar, leker, springer och rör sig som en 5 veckors bebis trots sitt snart hela år på jordklotet.

Jag bara undrar för nyfikenhets skull, inget annat!

Imasy
0

Alltså, jag vet inte hur jag ska förklara detta, men ett bäcken är ju stelt och sitter på plats som det ska, oavsett ålder ;)

Det "flyttas/lossnar" ju vid en förlossning om det var det du menade?

Levelinamin
0

#2  Jag menade liksom *SVårt och förklara* .. Jag har ju läst att hamsterhonans bäcken stelnar ju äldre hon blir, så hur pass stelt är det vid 11 månader för en förlossning?

Ojj, haha det där blev luddigt! :P

Be-Bopz
0

Om vi säger såhär, har inte hamstern haft kull innan så är det inget du ska tänka på alls att ta kull med din hona. Hon är för gammal för sin första kull nu vid 11 mån ålder.

Levelinamin
0

*Putt*

Be-Bopz
0

Tycker det ser ut som du har fått svar Glad

Levelinamin
0

Men det är inte så jag menar! Hur stelt är det på en skala mellan 1-10

#5 Jag har inte fått svar på det jag undrade för jag och har inte tänkt ta en kull på henne.

Be-Bopz
0

Då säger jag 10.

Imasy
0

Men det finns väl de som tar kull på sin hon första gången fast den är lite äldre, men ändå har bra kondition för övrigt.

Förstår inte riktigt vad det spelar för roll hur stelt det är, om du iallafall inte ska ta kull? Eller missuppfattar jag?

Tror ju inte det kommer falla isär för att hon springer i ett djul etc ;)

Levelinamin
0

#8  För det är möjligtvis det jag sitter och väger lite på.. Hon är min enda avkomme efter min älskade Evelina som gick bort i fredags. Hon är såå lik sin mamma så.. Jag blev funderam på det här med bäckenet.. "/

Imasy
0

Den kanske är en större risk för komplikationer? Fast å andra sidan, jag har förlorat en hona som var ung, och jag gissar på att hon blev blodförgiftad i samband med förlossning.

Oavsett vilken ålder djuret har, så är det väl ända en risk med en förlossning, så man får väl inga 100 % garantier bara för att honan är i "rätt" ålder.

Linda3046
0

Jag tycker det låter väldigt sent att ta första kullen vid 11mån ålder. Man brukar ju låta honorna gå i "pension" vid 1års ålder.

Saraah-s
0

Nja, jag skulle inte våga Chansa om det är hennes första kull, Men om det skulle vara hennes andra kull eller liknande så skulle det inte vara något problem. Min hona kommer vara 11 månader när hon får sin kull fast det blir hennes andra och sista då :)

http://www.scattred.snabber.se

UlrikaD
0

Du skrev i inlägg #6 att du inte tänkte ta någon kull och i inlägg #8 att du funderade på att ta kull. Blir lite förvirrad.

Om man i vanliga fall pensionerar en avelshona vid 1 års ålder är det ju på tok för sena att ta en första kull vid 11 mån.

Be-Bopz
0

Svenska hamsterföreningen rekommenderar att man tar första kullen innan 8 mån ålder, andra kullen vid 10-12 mån ålder.

Royalz
0

Du kan inte ta första kullen på en hona som är 11 månder.