torra öron och kulor
Min ena hamster har torra öron och ''pungkulor''
Ska man smörja in dem med boddy eller något sånt?
(grupp?)
Vaselin eller Idomin är väll bäst, skulle jag tro :)
Huh.. nu känner jag mig litet dum men vad menas med det där? Hur ska vaselin hjälp emot det?o.O

Jag smorde in en av mina förra hamstrars öron med vetegroddsolja - utan resultat. Dock blev halva han kladdig :P
Skulle nog hellre rekomendera att ge honom det i maten =)
Är han gammal? ISf kan det bero på det.
Kan också vara vitaminbrist, nu vet jag ju inte vad det är för ålder på hamstern lr om du haft den länge och så.. men är det vitaminbrist så bör det ge med sig med hjälp av en bra och varierad kost, man kan även ge vitamintillskott i vattnet. Hoppas den blir bättre iaf, min ena hamster var sjukt torr i hela pälsen (alltså hårbotten) när jag fick henne och det visade sig vara vitaminbrist..) men som sagt, hoppas det torra försvinner :-)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#3 han är jätte gammal och slö :) och söt X)
#4 han är gammal. typ 2 år ;) Är det för han är gammal då? ^o)
Kan bero på ålder ja.
okej, men jag testar med iduminsalva (stavning?)
#7 Gör så. Annars är mitt tips att öka luftfuktigheten i rummet. Spreja lite vatten över buren ett par ggr om dagen, ställ en skål med vatten i närheten av buren så blir luften fuktigare.
#8 men fukt i luften kan det inte orsaka svamp på hamstern? Svamp är det svarta små prikar?
#9 Nej då, det är ingen fara. Bara ha i lite vatten i en vattenspruta å spreja lite grann över buren 1-2 ggr om dagen så kanske det blir bättre. Jag gjorde så när min Mirella blev torr i huden, det blev bättre efter 1-2 veckor :)
#10 okej 
Själv skulle jag nog provat smörja med matolja eller dyl eller gett honom lite extra genom maten. Vatten brukar ju torka ut våran hud, vet dock inte hur det funkar på hamstrar.
Är han så gammal så är det ju oxå förståeligt. Har för mig att hamstrar är känsliga för fuktig luft, men detta kanske bara gäller råkall luft som kan leda till lunginflammation om jag inte missminner mig.

Beror nog på åldern. Nu när det är torrt ute varmt kan hamsterna få torr hud. Lite olja i maten skulle jag rekomndera. Typ Vetegrodds olja.
#13 okej, när jag kommer hem till min mamma där jag har hamstrarna ska jag nog prova det. =)
äldre hamstrar har svårt att ta upp näringen och vitaminer/mineraler.
ge vitamintillskott på maten.
Mvh
Mig
Tänkte på en sak nu när jag läste #9…
Hur märker jag när Zingo har hudproblem? typ hur ser det ut? Några tips och sådant skulle inte skada 
Då menar jag alltså, hur ser t.ex svamp ut? loppor?
Loppor/löss kan du se med blotta ögat om du särar lite på pälsen. Dom är ganska små, men är dom tillräckligt många kan du se dom.
Hur svamp ser ut vet jag inte.
okej tack
Jag får typ läsa någon bok eller något om hur loppor ser ut.
hoppas att han blir bättre igen \hälsningar sarah