Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 10185 ggr
Anfa
3

Kan hamstrar äta...

Nu på sommaren så finns det ju lite bär och sånt grejjs ute, så jag har lite frågor på vad dom kan äta.

Kan hamstrar äta…

*Smultron & jordgubbar?

*Maskrosblad ? (Har jag för mig att dom kan äta)

Kan man lägga in lite gräs i buren så att dom får lite sommarkänsla? :D xD

Royalz
1

Jordgubbar och Maskrosblad kan dom äta iaf :)

Anfa
2

Okej, jag kanske kommer på lite fler saker sen ;)

Gunpowdersmoke
1

Smultron är helt okej, åtminstone tyckte mina det. Dessa var ju i ganska lagom storlek med x)

Anfa
2

Hehe, ja :D

Adina
1

Jag tror att man kunde ge smultron..
Det var bara hallon som var en stenfrukt eller vad det var som man inte skulle ge :)

Gunpowdersmoke
2

Varför kan man inte ge stenfrukter?

[CeKa]
1

Läste i någon hamsterbok (tror att det var; "Hamster ~ lycklig och frisk") att stenfrukter som körsbär etc. innehåller något gift. Vad för gift stod tyvärr inte.

Bläddra, bläddra. Så här stod det för att vara exakt:

"Kärnor av körsbär, plommon och andra stenfrukter innehåller ett farligt gift" (s.37)

Det verkar mao vara kärnorna som är olämpliga att ge utifrån texten. Bären i sig vågar jag inte säga något om…

Gunpowdersmoke
1

Dåligt att inte nämna vad det är för gift eller syntom på det.

nonisaga
1

#7 Rätt, dom tål inte stenfrukter.

Anfa
1

Okej :) Den boken är ganska skojjig, men när det stod något om att det förkortar hamsterns livslängd om man väcker den, så blev jag lite rädd xD Evert vaknar ju aldrig annars

Kan hamstrar äta äpplen, eller är det en stenfrukt?

Gunpowdersmoke
0

Äpplen är helt okej ^^ Det är ingen stenfrukt, stenfrukt tror jag är fröer som är osmältbara i magen.

Eloz
0

Stenfrukter innehåller garvsyra , stenfrukter är t ex plommon, körsbär, avokado.

hidianan
0

#10 äpple är en kärnfrukt med flera små kärnor, stenfrukt har oftast en enda stor kärna i mitten men det finns undantag med t.ex bär :)

Dieseldoris
0

Jordgubbar o maskrosblad kan dem äta, men vet ej med smultron ;)

[CeKa]
0

#10 Ibland måste man ju väcka dem. Det jag tror författaren menar är en konstant stress som - precis som för oss - är skadlig i för stora doser. Tex att de aldrig får sin sömn utan störs när de behöver vila etc.

aliciia
0

Smultron kan de äta, ja :)

Anfa
0

Okej, tack för svaren :)

ivanhoe81
0

#12 de kan äta fruktköttet av advokado, det är skalet och kärnan som är giftig

kommer väl få min första guldhamster nu i slutet på månaden, och då är väl de flesta frukter och bär redan dåliga misstänker jag, det får bli torkade jordgubbar och andra torkade frukter om jag inte springer på några typ på ica eller något

Sara87
0

#18 Även om det är så det ligger till med avokado så ska man va försiktig eftersom fruktköttet är väldigt fett :)

Anfa
0

Kan dom få squash) (stavning?)

ivanhoe81
0

#19 jag vet men bara för det så är ju inte hela frukten giftig, skalet och kärnan är ju även farligt för människor som jag har hört

Anfa
0

Banan, kan de äta banan?

Saraah-s
0

#22 ja (:

http://www.scattred.snabber.se

Anfa
0

Okej :O)

southdakota
0

Jordgubbar, smultron och banan går bra. Glad Squash däremot vet jag inte.

Sara87
0

Ingen aning om squash….

Anfa
0

Okej <3 Tack för alla svar!! :D

Wilse18
0

Har hört att dom inte kan äta banan för att det blir för kladdigt i kindpåsarna men att dom kan äta gröt och sånt, och det lägger dom ju också i kindpåsarna, iallafall gör mina det =)

Hur kommer det sig att det inte är någon fara?

MoaL
0

Måste bara säga att till exempel hallon, hjortron, björnbär och liknande är stenfrukter eftersom det är flera små stenfrukter som sitter ihop. (De där små mjuka delarna som innehåller kärnorna..) Frukt-/grönsakskroppar som innehåller en enda kärna räknas till stenfrukt. Alltså till exempel mango, avokado, persika, plommon och så vidare. Det går att söka upp på google. :)

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
0

Jag tror inte att det handlar om att banan blir för kladdigt i kindpåsarna, jag kan snarare tänka mig att det menas att sockret i bananen är onyttigt för tänderna om det får ligga i kindpåsarna ett längre tag. Mina hamstrar får då banan de gånger vi har det hemma - de är ändå så vansinnigt glupska att det sällan sparas några godsaker. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Wilse18
0

Haha, okej Glad

Anfa
0

Okej, bra att veta med bananen :) Kanske ska prova en liten bit någon gång :)

91Marran
0

#10 bara äpplena inte är sura, så går det bra.

Mvh
Mig

91Marran
0

maskrosblad och gräs är farligt att ge mycket av på den tidiga sommaren när näringshalten är som högst. får den i sig för mycket färskt då kan den dö.

kan man ge dem vinbär?

Mvh
Mig

Wilse18
0

Gäller detta kaniner också? För min kanin Snurre dog förra året oförklarligt. bara 2 år gammal.. Han bodde mycket i sitt springhus ute, särskilt på sommaren och lite på våren. Kan han ha blivit näringsförgiftad tror du?

nina456
0

din hamster kan äta äpplen,barnmat,kattmat(torrfoder)köttfärs,

sallad,solrosfrön(utan sallt)havrefras,linser,corneflakes,ost

färskafukter.

ha en härlig målntid med din hamsterGlad

nina456
0

din hamster kan äta äpplen,barnmat,kattmat(torrfoder)köttfärs,

sallad,solrosfrön(utan sallt)havrefras,linser,corneflakes,ost

färskafukter.

ha en härlig målntid med din hamsterGlad

Anfa
0

Potatismos?

nina456
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

GladNEJ DET ÄR NOG INTE EN BRA IDE

nina456
0

GladNEJ DET ÄR NOG INTE EN BRA IDE

Wilse18
0

Försiktig med vanlig havre, för det, som vissa andra spannmål sväller i magen, därför ska dom ju hellre äta havre; gröt, fras, knäcke.. då ska det inte vara lika farligt tror ja =)

Sara87
0

#38 Går bara bra, men ha inte i några kryddor innan du ger moset till hamstern :)

91Marran
0

#35 det kan det ha varit. man ska vänja in kaniner succecivt. börja inne med en halv näve åt gången i ca: 4dagar, sedan en näve i en vecka ungefär och så vidare. gör detta varje dag. sedan när den nästan har fri tillgång inne då kan du ta ut den. men kom ihåg att gräs inte ersätter hö!

Mvh
Mig