Hur märks rädsla
Är hundvakt åt en Jack Russel tik några dagar i veckan och brukar alltid ha Totte i ett annat rum men ibland tar vi ner buren så att hon kan lukta på honom. Men hur känsliga är hamstrar egentligen. Och hur märker jag om Totte är rädd eller bara försiktig.
Tiken är väldigt snäll och inte alls galen och skäller men och gnyr och vid enstaka fall, om vi inte ser, så kan hon ta med tassen på buren.
Totte brukar sitta helt still för det mesta eller röra sig otroligt sakta, nästab som en sengångare.
Hur märker jag om han är helt förskräckt…vill inte att han ska dö av shock men vill inte behöva ha honom i ett annat rum hela tiden.
Vet inte hur man märker det i ditt fall..
Men min hamster, Beatrice, är känslig för snabba rörelser. Tar man ned handen för snabbt i buren så lägger hon sig på rygg, vet inte varför, men det är för astt hon är rädd i alla fall.
#1 Ja men det är att de är underlägsna. Och det är väldigt vanligt att de gör. Men Totte hamnade liksom i ultrarapid fart…allt gick otroligt sakta.
Måste hunden hälsa på hamstern då?
Att han rör sig saktare tolkar jag som att han är mer försiktig, men vågar vara kvar på samma ställe? Om han däremot försvarar sig för minsta lilla, spelar död, rusar i ilfart och gömmer sig, skriker och gör en massa varningsljud så fort det rör sig utanför buren, så skulle jag ta det lite lugnare med hamstern och hunden tillsammans.
Annars så blir nog Totte van snart med att det finns en hund utanför buren ibland.
Men jag är orolig eftersom han bettede sig konstigt. Han var så himla lugn, vägrade ta god mat från handen. Vågade liksom inte röra sig. Men går det att vänja honom vid hunden?
Nej han behöver inte hälsa på hunden men jag vill att vi ska kunna ha dem på samma våning för det blir så bökigt att bära upp hela buren annars.
Du kan väll ställa buren på en hylla eller vad som hellst. Så slipper ju hamstern vara så jätte nära hunden. :)
#5 Hur många gånger och hur länge har hamstern och hunden varit i samma rum? Om det är bland de första gångerna och hamstern blir sådär försiktig så är det nog ingen större fara. :) När du säger att hunden bl.a. gnyr, är hunden väldigt intresserad av Totte eller kan hon även låta honom vara?