Den otroligt varma sommarvärmen
Hej!
Börja tänka idag på hur hamstrar egentligen klarar av den varma sommarvärmen som i alla fall har nått till Södermanland.
Idag hade vi 29 grader inomhus och 28 grader i skuggan utomhus och det var helt vindstilla.
Kan denna värme vara farligt för våra små hamstrar? Något man ska tänka på när det är så otroligt varmt väder?
Vill ju inte att Totte ska dö eller få Värmeslag =/
Ja, inomhus. Även fast solen inte ligger på buren.
Jag har fläkten på här hemma, fast det är inte riktad mot burarna.

Fläkten fläktar mest runt luften, så även om den är på när det är supervarmt kyler den inte ner..
Går ju att göra som en del i USA - lägga kylklampar framför fläkten, då fläktar den ut lite kallare luft iaf.
Jag ger mina iskallt vatten i sina flaskor för att kyla ner lite, lägger kylklamp uppepå buren, eller på sidan av.
ger frukt o grönsaker så dom får i sig extra vätska.
Både jag o sambon har pratat om att köpa en liten AC maskin, vilket ju är det allra bästa.
Ja det låter ju ganska smart. Men Totte dricker så otroligt lite…han ligger mest och sover i sitt hörn med en massa papper runt sig. Så det måste bli otroligt hett där.
Men kylklabbar vid sidorna kanske jag kan lägga, just där vid härnet där han ligger (om det nu inte blir för kallt) Mycket grönskaer också la jag dig men han vill inte äta =/
Det är nog rätt jobbigt för hamstrarna i den här värmen :/ De är ju nattdjur och på dagarna är de ju i hålor i marken där det nog inte blir så varmt. Jag har ställt hamstrarna på så svala ställen som möjligt och så byter jag vatten två gånger om dagen.
Vi har dörrarna öppna, så det blir svalt inne, fast det drar inte (:
här var det 31 grader i skuggan under dan
Här blir det svalare inne och man håller dörren stängd, eftersom dörren ligger i det läge som solen lyser på hela dagen.
Jag gör samma sak till hamstrarna och marsvinet. Lindar in en kylklamp i en bit frottéhandduk och lägger i buren. Brukar lägga en bit ifrån boet till hamstrarna, så det bara kyler lite.
Värd på Choklad iFokus
vi har somsagt utebur till våra hamstrar och släpper ut dem då och då, men nu när den här fruktansvärda värmen kommit hit så håller vi dem inne. Just nu står de i mitt rum och det ligger på baksidan av huset så det är skugga där och väldigt svalt. därför så klarar sig hamstrarna extra bra. nu på sommaren :)

bor i lägenhet där det inte är så värst varmt inne eftersom jag har hört att det blir svalare om man bor i tegelhus (?) Och i vardagsrummet lyser inte solen in alls knapt så där bor hanarna och sedan honorna bor i en garderob som är sval.sen så får alla mina mera grönsaker och en bit gurka varje dag. Ska även börja lägga in kylklampar utanför burarna. även ge iskallt vatten :)

Eftersom det inte är vatten utan nån annan vätska i kylklampar skulle jag inte våga ha dom inne i buren.. Vet att mamma skällde på mig när jag bet på sånadär "isbitar" i plast med samma vätska i när jag va liten så..
En hamster här hemma var uppenbart uttorkad idag när jag kom hem från jobbet. Hon hade lyckats få loss vattenflaskan under natten/dagen så inge vatten på hela dan. Fick tvinga i henne lite vatten i medicinspruta o så fick hon gurka. Efter en stund piggnade hon på sig.
Hon var som gelé, och helt matt. Reagerade inte ens på att jag tog upp henne.. Riktigt obehagligt.
#15 Usch vad hemskt. Men konstigt att Totte inte blir så för han dricker ju aldrig. Endast cirka 1-2 gånger under natten.
Hur ser man att de är uttorkade eller på annat sätt mår dåligt av värmen. Är de att de blir typ apatiska och inte gör någonting. Typ bara ligger där?
Min ena hamster har varit väldigt trött de senaste dagarna, idag har han suttit i sandbadet och sovit lite och sen varit i rören och sovit. Den andra hamstern har varit ute i hagen jag byggt i vardagsrummet och sprungit massor, fast vi har takfläkt så det kansek blir lite svalare där.
Kanske kan lägga kylklampar på gallret på burtaket han når inte dit ändå.
Vet inte om det är värmen men jag tror det men jag tappade honom för 3 dagar sen, han bet mig när jag skulle lyfta upp honom ur hagen så han föll ca 10cm men efteråt sprang han runt som vanligt och dagen efter på morgonen sprang han runt en massa och var glad, så det är nog värmen.
Man kan frysa vatten i vanliga petflaskor och om de skulle ha sönder dessa så är det bara vanligt vatten som de får ur.
Ta en liten petflaksa fyll med 2/3 med vatten in i frysen, lägga den frysta flaskan i en strumpa eller ngt annat lämpligt material och lägg i buren, mina dvärgar älskar denna lösning (min frys gör det inte) Har ju så många burar så det blir många flaskor.
Lotta
;)
Jag kör med 1.5l flaskor till kaninerna, dem älskar att sitta och slicka på kondensen än så länge har ingen tuggat sönder någon flaska som tur är. Får ta och lägga in några små flaskor också och se om hamstrarna gillar det.
Är inte hamstrar vana med värme efetrsom de kommer från varma länder?
Fyll en flaska med kallt vatten så att hamstern kan vila där om det blir varmt. Och flytta hamstern till källaren. (Om du har någon.)
jag har takfläkten igång där jag har djuren, det är min lägenhets svalaste rum, men jag tycker att det är lite trångt runt min säng nu med alla våra djur (26 gerbiler, 7 möss och 1 dumboråtta i en stor gallerbur i slutet på månaden även 2 hamsterar (om inte några av gerbilerna flyttat iväg innan och ena hamstern ska dit den med)
det räcker med att ha fläkten på lägsta hastigheten bara så att luften rör sig lite så känns det bra mycket svalare i hela det rummet
pust snart får jag väl flytta upp djuren i sängen istället och sova i det näst varmaste rummet (vardagsrummet), bättre att djuren har det bra anser jag, vi kan ju alltid svalka oss med en kall dusch eller bad eller något annat det kan ju inte de
Ett annat alternativ till vatten är att stoppa stenar i frysen. Jag har en halv kantsten som jag la i buren och hamstern klättrar runt på den och lägger sig brevid. Den kan hamstern inte tugga sönder så det blir en sjö i buren.

Jag ska flytta ner mina i källaren, där är det svalt 
Jag kommer förr eller senare också flytta ner där XD, när jag har övertygat mamma ^^

#20 jo, det har du rätt i men det är bara under dagen då de sover under marken där det är svalt. Under natten då de är vakna sjunker tempen mycket och påverkar dem inte

Jag har fläktar. Men man får se till att inte rikta dem direkt mot Burana de kan få ögon rinn
Jag lägger kylklampar på burarna, när det är som varmast. Annars har jag fläkten på.
Vi har Ac nu men förra året tvättade jag noga av stenar och la i frysen och sen i burarna. I stället för pet-flaskor att frysa vatten i kan man ju ta glasflaskor om man har, de går inte sönder om de gnager på dem:)
Tack för alla smarta svar ;) Nu ska jag nog först gå och leta efter en sten att lägga i frysen. Hittar jag inte det så tar jag en petflaska.
En liten fråga till. Totte dricker alldeles för lite, cirka 0,5 ml per dag och nu det är så varmt så blir jag orolig. Kan man ta en liten spruta och spruta in lite vatten i munnen? Arbetar på djursjukhus och vi gör så på vissa som inte dricker men vet inte hur det är med hamstrar…
det borde gå bra iallafall vad jag tror
#30 De sätter inte i halsen då…att de inte sväljer och får in det i luftstrupen, för då dör de! Så därför måste jag vara på den säkra sidan
man får ju inte pressa i hela sprutan med en gång, har du gett medicin till en hamster någon gång??
vi har gett till gerbiler med en doseringsspruta och det går så bra så det borde gå med vatten också tycker jag
Har aldrig gett till en hamster så vet inte riktigt hur mycket man kan ge på samma gång. Man borde ju kunna ge 0,05 ml per gång
Jag bytte bomatrial till halm nu till sommaren för jag märkte att de inte ville ligga i sina varma bo. Halmen älskar mina. Slängde i lite toapapper som aldrig är fel heller. Sen papperspellets som bottenmatrial. Har kört med spån. Har heller inga plasthus utan bytte ut dem mot luftiga timmerhyddor.
Är det bra eller dåligt?
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

I vår lägenhet blir det inte så varmt. Om det skulle bli ovanligt varmt så får de gurka och jag ställer de i skuggan (från möbler) inomhus.
#25 Jaha :)
Jag frågar igen, hur varmt ska det vara för att hamstrarna ska kunna vara ute? Är 25 grader lagom?
#34 Det låter väll bra förutom halm som kan skada deras kindpåsar. Men att du verkar ha plasthus annars är inte bra då det materialet inte kan "andas" vilket trä kan. Pälsen kan bli dålig och hamstern kan bli sjuk pga att det är så instängt i platshus.
#36 Om det är 25 grader varmt borde det vara lagom men det är svårt tat säga. Men det är nog bäst att hålla sig i skuggan så att de inte får Värmeslag.
#37 Jag har givetvis alltid trähus till alla mina hamstrar, men det har stått ett och annat plasthus i buren ifall någon ville byta lya. 
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Tristan blev riktigt nere av värmen för ett par veckor sedan. Jag la en frysklamp ovanpå buren så det blev svalare åt honom. På morgonen därpå mådde han bättre igen.