Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1119 ggr
Chie
0

Fästing?!

Hejsan,en dag när jag inte var hemma.Så sysselsatt min älskade bror min hamster.

Han tog ut henne när det var fint väder och lät henne springa runt fritt (hon rymde under altanen) *host*

Anyway,han fick tag i henne tillslut :P

Men sen 2 dagar efteråt,när vi var i en stuga som kallas för 'farmen' (Öh om ni kommer ihåg dokusåpan farmen på tv4 2003,me naken-janne och alla andra)

Och då skulle jag ta upp Chie,då hade hon en bula på nosen,den var svart!

Jag kollade riktigt noga.

Den var pytte,pytteliten! såg ut som en liten finne! :o

Men så upptäckte jag att det var en Fästing! jag fick såklart panik och började ropa på min bror.

Han kom och tog bort den,men jag är fortfarande orolig!

Kan min hamster bli sjuk?

Kommer den få ett sår?

Har det hänt er?

Tazzar
0

Det finns fästingburna sjukdomar, men det kan också vara så att det inte händer någonting. Jag har plockat många fästingar från mina hundar (hundar plockar ju ofta på sig när man är ute), och dom har det aldrig hänt någonting med.
Hur en hamster skulle reagera har jag däremot aldrig hört någonting om, men det finns kanske någon annan här på hif som vet.

Tyvärr tror jag inte att man kan göra så mycket om en hamster får en fästingburen sjukdom, men bäst är väl att ringa en veterinär och fråga så att man vet om det skulle hända! :)

Sår har det aldrig blivit av ett normalt fästingbett, kanske kommer hon att få en liten bula efter där fästingen har suttit, eller en liten röd prick av bettet.

Chie
0

Jag har också hund dom är ju helt överfulla när dom kommer in O_O

Och en hamster har väll inte ens en chans mot borelia?

Den han iallfall inte suga så mycket blod för den var pytteliten. Men,den måste ju ha bitit Chie för den satt ju fast :(

Och det var den minsta fästing jag sett den var PYTTE liten!

kajsa_karin
0

Man kan ju inte göra så mycket mer än att plocka bort fästingarna.

Nått fästing medel på hamster tål de nog inte.

Tazzar
0

#2 Om fästingen var pytteliten så var det troligtvis någon av de första gångerna den suger blod från någon, så då är risken ännu mindre att Chie fått någon sjukdom. :)

#3 Vet att man har sprayat Frontline på hamstrar som har haft löss och kvalster med både resultat och hamstrar som hållt sig friska. Dock så gör man det på "egen risk" då, bäst är nog att testa de naturpreparat som finns, ofarliga saker som "luktar illa" enligt fästingen, vilka av dessa hamstrarna tål att äta/bli sprayad på vet jag inte. Vitlök är nog inte så bra att blanda i maten till hamstern även om den är mer annorlunda andra lök-sorter, men att spraya på pälsen kanske inte är så farligt.
Bara det att det då blir mycket jobb för en liten rastning utomhus som kanske ändå inte sker så ofta. :)

Chie
0

Tackar,jag ska nog ta och kolla extra mycket när jag tar in henne,Oskar min bror hade tydligen inte kollat,Tur att jag upptäckte den.

Men den hade minnst suttit på henne i 2 dagar,annars har hon bara varit uppe ur buren :S

Jag fattar inte,den hade tydligen suttit i 2 dagar men den var pytteliten!

Geishas
0

Om den var liten så kan det ha varit en sk nymf alltså en nykläckt fästing, de blir inte så stora även fast de suger blod, i nästa stadie så kan de suga mer blod.

Lotta