Vita tänder
Upptäckte för ett par dagar sen att Samson har vita tänder i underkäken och kollade upp vad man kunde göra för att få dom gula. Men jag hittade inget alls. Hittade bara en text där det stod ungefär: "Vita tänder är en bristsjukdom som kan vara ärftlig och leda till svår ögoninflammation med dödlig utgång".
Enda problemet med Samsons' tänder är att de övre gnagartänderna är gul/orangea medan de nedre är vita. Finns det nåt man kan göra och vad? Samson är så go av sej, jag vill inte förlora honom 
vetegroddsolja solrosfrön osv kan du ge.
Han får redan solrosfrön i maten, men jag ska prova med vetegroddsolja med 

Det är inget akut farligt om bara en tand eller två är vita, ibland kan de blir så men försvinner oftast av sig själv inom ett par dagar till ett par veckor. Det är om alla 4 tänderna är vita som man ska vara riktigt uppmärksam.
Men ge det som Geishas föreslog så hjälper det till också =)
Så har jag sett att det sett ut på Heddas tänder också, vet inte om det ser ut så längre :)
Min silversobelhona har en vit tand i underkäken, har ju tänkt på det där med att man ska undvika avel på dessa djur, men gäller det bara djur som har 4 vita tänder eller som min hona 1vit tand i underkäken?
Hon är just nu ute på försäljning då jag tänkt avla på henne från början men blev osäker på vad som gällde när jag upptäckte den vita tanden.
Kan oxå tillägga att hon var "flaskbitare" när hon bodde i en samla-låda och att hon nyligen fått flytta till en gallerbur pga detta. Tänkte om det kan ha något samband med att hon fått i sig för mycket vatten på detta sätt, och sköljt ur vitaminer och mineraler ur kroppen??
Kan tillägga att de övriga tänderna är mörkgula/orangea.

skadade tänder kan se vita ut.
när det får läka blir de ofta gula igen.
brist på vissa ämnen kan också ge vita tänder, byter man kost kan det hjälpa å de blir gulare.
är alla vita å inget hjälper kan det vara en sjukdom å då bör det djuret inte ingå i aveln.
Tar det säkra före det osäkra och avstår att avla på henne, känns dock trist då hon är så fin.
Blir hennes mamma som får ta hennes plats, fast hon är ju oxå en snygging, dock är hon rost.
Har kollat nu igen, och ser att dom håller på och gulna allt mer och mer i underkäken :)
Hur länge har de nedre tänderna varit vita :)?
Ska tänderna vara gula?
Ja, det ska dom. Är dom vita så beror det antingen på att dom antingen är unga och inte fått det gula än, har nån bristsjukdom eller har nån skada på tanden / tänderna
#11 Ok, va bra då :) Min guldis har nämligen knallgula tänder xD