Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1475 ggr
Gunpowdersmoke
0

Kaffe till hamster?

Fick för mig den skummaste tankekedjan för ett par timmar sen och nu så bröjar den bli seriöst irriterande.

Kan man ge hamstrar kaffebönor eller är det för bittert?

Kanske inte den mest logiska frågan, men frågar man inte får man inget veta x)

Royalz
0

Jag vet inte. Men jag skulle inte ge det till mina hamstrar iaf.

Gunpowdersmoke
0

Inte jag heller, det skulle väl vara som att slänga bensin på elden. Jag tvivlar på att hamstrar behöver koffein x)

Imasy
0

Frågan är väl om de skulle äta dem ens? Eller är det mina som är kräsna?

Men om det ska vara bra eller dåligt vet jag inte, för du är mig veterligen den första som ställer denna fråga på sajten ;)

Gunpowdersmoke
0

kanske bara jag som tänker på konstiga saker då x) Jag hade en hamster, min första som hetter Sussie, och hon åt ALLT! Hon tog till och med en smakbit av kattens nos när den smet in på mitt rum och kom och nosade på buren.

Mina hamstrar ha alltid ätit vad de kommit över, förutom Robyn som inte ville äta gurka utan att ha fått med sig leverpastej först… hon var ganska egensinnig den unga damen.

Mirzadancing
0

det undrar jag med vi måste  få reda på det . ! xD

Zaphix
0

Jag skulle inte ge hamstern kaffe. Tror inte alls deras hjärta skulle må bra av koffeinet.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Anfa
0

Det låter inte så passande :/

Littlefox
0

Har ingen aning X)<3

pillanpilla
0

Det är koffeinet i kaffet som är det farliga eftersom det sätter sig på nervsystemet. En negativ effekt av högt koffeinintag är bland annat diarré och ryckande muskler. Extrema stora intag, 10 koppar på kort tid, ger förgiftningssymtom som kräkningar, feber, frossbrytningar och förvirring. Om du får i dig ca 10 g koffein är det dödligt. Dock så måste du dricka 100 koppar kaffe på kort tid för att få i dig så mycket koffein. (källa: Dr. J. Murdoch Ritchie, som skrivit The Pharmacological Basis of Therapeutics)

Så i större mängder är koffeinet i kaffet, och såledens kaffebönan, gifigt och till och med dödligt även för oss människor så vad koffeinet skulle kunna göra med våra älskade hamstrar vill jag inte ens tänka på.

Även om det är relativt lite koffein i en böna så är även hamstern liten och påverkas mycket.

Gunpowdersmoke
0

Bra då vet vi det. Hamstern har ju också en snabb ämnesomsättning vilket gör att de tar upp gifter och annat rätt snabbt.

Alltså inget kaffe för hamstrar.