Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 491 ggr
HappyCatMeows
0

Risk med för stort bo?

Finns det någon som reflekterat över riskerna för hamsterbebisarna om mamma hamster är alltför ivrig med att bygga stora, eller snarare höga, bon?

Här hemma finns en hona med sju dagar gamla ungar, det är hennes andra kull. Den första kullen som hon hade var helt enligt regelboken, ungarna var pigga, åt bra och boet såg "normalt" ut. Den här gången anmärkte jag att boet såg gigantiskt ut på höjden (som en jätteberg) och funderade på om man inte skulle lyfta bort lite material så att ungarna där nere fick nog med syre. Det blev inte av, mest för att man inte vill gå och "störa" och rota runt.

För två dygn sedan dog den minsta ungen. Jag gjorde då ingen koppling åt något särskilt håll eftersom ungen redan från början varit liten och sett skrynklig ut, precis som om den var dehydrerad. Men när ytterligare två ungar hittades döda mindre än ett dygn senare så börjar man grubbla. Den ena av de ungarna var lätt intorkad, den andra såg jättefin ut (rund och go "babymage"). Nu är i alla fall en hel del burmaterial bortplockat och istället ersatt med mer hushållspapper.

Om någon gjort kopplingar åt det här hållet så vore det intressant att höra.

Royalz
0

Så gjorde min förra hona, hon lixom grävde ner ungarna under ett berg av strö och papper. Så jag tog bort rätt mycket Bottenmaterial och papper.

Men sen när ungarna blev större la jag inte mer igen.

kajsa_karin
0

Helst skall man ha en Bolåda

Royalz
0

Inte till hamstrar, då finns det risk att mamman klämmer ihjäl sina små hjälplösa ungar.

Till kaniner och andra djur ska man ha det.