Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1188 ggr
N-D-U
0

hamstrarna flyttar in i fårhuset

äntligen har vi nu fått tillåtelse av våra föräldrar att vi ska få använda fårhuset till våran hamsteruppfödning !

eller fårhus och fårhus… men det heter så. Egentligen är det en bod kan man säga.

men vi vet inte riktigt hur vi ska renovera den… vad behövs ? ska man isolera och lägga golv ?

vad ska man egentligen göra ?

det är en bod som sagt. Den står utomhus på min trädgård. just nu har mina föräldrar utomhusmöbler och trädgårdssaker där inne. Golvet består av stenplattor som är lite ojämna.

hur kan vi göra denna bod användbar? kunna ha hamstrar i den?

:)

Bulba
0

Isolera den och sätt in något som håller det varmt. Typ en varmluft fläkt eller liknande :)

men akta så det inte blir alldeles för varmt :P

Imasy
0

Är den inte isolerad skulle jag köpa isolering på byggfirma och se till att det blir gjort, kommer nog att behövas till vintern om inte annat.

Du säger att golvet är stenplattor, är det ett riktigt golv under, eller har de bara byggt väggar på marken och lagt dessa plattor uppepå gräset typ?

Jag hade nog iallafall velat ha ett riktigt golv så inga vilda djur kan ta sig in, minkar, grävling etc kan ju ta sig fram väldigt bra endå.

Hur är det med ventilation och drag?

Hur löser ni det i vinter och kallt?

Gunpowdersmoke
0

Tja, det ska inte regna in, inte vara dragit och lagom isolerat och så borde det finnas bra ventilation. Och givetvis ljus så att ni ser och lagom med plats för att förvara Foder, strö och annat sådant.
Se till att det är råttfritt med…

N-D-U
0

#2 ja isolera ska vi göra.

det du säger är rätt. Det är inget riktigt golv under utan bara gräs.

så vi ska nog lägga golv hade vi tänkt.

ventelation tänkte vi fixa genom att skaffa en ventelationsluka.

just nu är det gamla fönster på det där fårhuset, men tänkte byta ut dem och sätta nya så att det inte drar.

ja vintern är ett problem… tror du vi kan fixa fårhuset så att det blir användbart på både sommaren och vintern? eller blir det så att de blir för varm ifall man isolerar? ..

Royalz
0

Tycker ni ska fixa så det klarar både sommar och vinter.

Men jag personligen skulle hellre vilja ha mina hamstrar inne. Vad händer om elementet går sönder på vinter? Hamstrarna lär ju frysa ihjäl då iaf.

Imasy
0

Ska ni ha dem där även på vintern måste ni nog skaffa någon form av värme källa. Räcker nog inte enbart med isolering, utan ni måste nog ha element, värmefläkt eller liknande.

Man kan ju få fel på värmepannan i bostadshuset också på vintern ;)

Royalz
0

#6 Jo men det blir ju kallare ute i nån bod än i ett stort hus. + att oftast har man extra värme som går på om pannan skulle stoppa.

Imasy
0

Det beror nog på vad du har för typ av uppvärmning det ;)

N-D-U
0

#6 ja helst vill vi ha dem där både vinter och sommar. vi ska göra en storrenovering så att de mår bra, och så ska vi hålla samma temperatur där inne som vi har i det vanliga huset.

element tänkte vi ha. Ska köpa något som inte är brandfarligt.

:p

Imasy
0

Ni måste väl på nåt sätt dra ut el dit också.

Låter som ett redigt projekt detta ;)

N-D-U
0

ja precis.

haha ja, min morbror som är byggare ska hjälpa oss, men vad gör man inte för hamsteruppfödningen ? :P

Gunpowdersmoke
0

Beror ju på hur stor uppfödning man har x)

N-D-U
0

#12 jo förstås..  :)

Zheverez
0

jag skulle också satsa på Växter ute i stugan.

Växter renar luften samt mår de inte bra då vet man att nåt är fel tex ljuset(för mörkt)värme/kyla osv.

är det för mörkt trivs inte hamstrarna. ska ni avla så är de som lever för mörkt svårparade.

om ni ska ha egen Budget så tänk på att el kostar

N-D-U
0

#14 självklart ! vi ska ha många Växter och så. tror även att vi kommer trivas bättre då ;)

precis

kajsa_karin
0

Min vän har en isolerad bod till sina marsvin det som lätt slås ner på hos lÄnsrätten är dålig vetelion och dåligt ljus. Hon har värme i sin bod men har man får dålig ventalion så är det kört i allafall. Min vän har nån slags luft fuktare i sin bod eller vad det nu är

Veero
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lägga golv och isolera, och även se till att det är bra vetalion :) Själv byggde vi vårat stall som nu andvänds till kaninerna. 2 år tog det ;D
På vintern hade vi element i stallet för vattnet förs till is så snabbt! Och i har isolerat golvet, taket och väggarna.

Så här såg det ut först.. Förvånad

Veero
0

Har tyvärr ingen bild på den hära datorn, men kommer snart :)

Men tänk på hur kallt det kan bli på vintern!

N-D-U
0

Vi tänkte att vi ska försöka att först och främst isolera golv, väggar och tak, sedan lägger vi parkett eller stengolv, sedan spikar min morfar ihop nya väggar och sätter dig så att isoleringen inte syns, sedan tänkte vi isolera taket och även sätta dit ett "brädtak".

Huset är redan isolerat men det kanske inte är världens bästa isolering, så det skadar ju aldrig att isolera en gång till :)

för att det ska bli varmt på vintern tänkte vi sätta in ett element och någon slags värmare också, så att det blir ungefär samma temperatur som det är i huset de står i nu.

på sommaren så löser vi värmen med att ha någon typ av luftkonditionering och så ska vi sätta dit en luft ventil.

För att rummet ska bli ljust så sätter vi bara dit lampor då det redan finns kontakt.

:)

Imasy
0

Ni har inte funderat på att sätta in fönster så de får dagsljus? Vet inte om det är lag på det eller om det räcker med lampor?

Om inte annat kanske ni sparar in nån krona på elräkningen så ni slipper ha lampor på hela dagarna.

N-D-U
0

#20 jo, glömde nämna det! :P

vi har 3 st fönster därinne så dem får solljus !! absolut.. :)

EmmaJorunn
0

det låter seriöst och genomtänkt! kul!

DodeN
0

Farsan har byggt om en del i garaget till kontor och där är lite isolerat och det står ett element där inne.  Ventilationen är ok, och det blir lagom varmt på vintern, så det går att få lagom med värme och kyla.