Är det normalt?
Är det normalt att hamstrar bajsar väldigt mycket när dom är utanför buren? När jag har Piggelin i sin motionsboll så kissar hon och bajsar som sagt i stora mängder. Jag får göra rent dom ordentligt varje gång när hon varit i den. Det är ganska jobbigt. Kan man hindra det på något sett? Varför gör hon det för? Tacksam för svar! 
Det händer att min hamster pluttar utanför buren då och då men inte speciellt ofta. Jag tror att din hamster är lite nervös inuti bollen, kanske slutar hon när han så småningom blir lite säkrare. 
Unga hamstrar gör ofta så, mina vuxna hamstrar kissar och bajsar inte utanför buren, men de springer fritt i soffan, kan ju bero på att hon är i bollen oxå, har själv aldrig haft boll till mina.
Mina guldar kissar väldigt sällan utanför buren, jag låter dom gå på toa innan jag tar ut dom. Bajsar gör dom aldrig ute. Dvärgen däremot kan släppa en kotte då å då :P
Mina guldar som har kissat ute å väldigt mycket då har varit i just bollen, det har jag i de fallen tolkat som rädsla å därför har dom inte fått använda bollen. Med det menar jag inte att din hamster är rädd för bollen…