Grossist?
Nu har jag sett ordet grossist här och var i forumen. Vad innebär det i hamstervärlden? Vad jag fått för intryck så är det något som inte verkar så väldigt bra.
Vet inte om detta är rätt forum men isåfall kanske den går att flytta så det blir rätt.
Dom flesta använder ordet grossist i samband med prat om djuraffärer som oftast är dåliga på diverse olika sätt
Jaha… men i avelsammanhang då? Är det någon som slumpmässigt parar två hamstrar utan vare sig tanke på hälsa, ålder och eventuella gener?
Grossister är företag som föder upp massa olika djur som dom sedan säljer till djuraffärer. Dom tänker varken på hälsa eller temperament utan dom bara sätter ihop en hona och hane så det ska bli ungar. Oftast får honorna kullar efter kullar och får aldrig vila.
Skulle sälja en av mina helt tama hamsterbebisar (4v), uppfödd med mkt kärlek, god näringsrik mat och hanterad omsorgsfullt till en djuraffär, som i sin tur skulle försöka sälja bebisen vidare. Jag kunde max få 50 kr för hamstern eftersom de kunde köpa in hamstrar via "grossist" för 42 kronor styck. Hur bär man sej åt att föda upp en hamster i fyra veckor för 42 kronor??? Samma affär tar 250 kronor för hamstrarna av sina kunder…
Djurplågeri om det är så att honorna aldrig får vila, -vem skulle göra så mot tex en hundtik? Det måste väl finnas någon lag som behandlar djur lika, oavsett art, för det här med "grossist"-uppfödning låter bra hemskt!
Tyvärr finns det sådana emot hundtikar med. Det borde väl ses som något slags djurplågeri?
Då vet jag vad en grossist är, ungefär uppfödning i syfte av att tjäna pengar. Jag tycker sådant är idiotiskt, men kan väl föda upp rätt och bra samtidigt man kan få en liten slant för det.
Inte om du vill tjäna pengar snabbt vilket är dom flestas tankar o´när det gäller pengar.
Fick gå bakom kulisserna på en av dom större grossistföretagen (nämner inte vilket) och fick se hur djuren hade det där. Ingen trevlig upplevelse alls. Deras förklaring till varför det såg ut som det gjorde var för att djuren "endast" skulle vara där i högst tre veckor, vad dom gjrode med djuren sen vet jag inte och jag vill inte ens tänka mej vad dom gjorde med dom efter dom tre veckorna.
Tsk antagligen gav de djuren som ormmat… eller är det fördomsfullt av mig?
Dom hade både fåglar, reptiler, smådjur och insekter så det förvånar mej inte om dom gjorde det. Men man får hoppas på det bästa: att dom sålde dom för en billigare peng till dom som ville ha dom
Alltid något men samtidigt ska man inte uppmuntra sådana företag säjer mitt samvete eller något i den stilen.
I Sverige har vi ju inte så många "stora" grossister som föder upp just smådjur känner till två själv de andra som jag känner till är sådana som köper in sina djur från tex Holland och sedan säljer vidare här i Sverige till zoo-butiker.
Finns några "små" grossister med men dessa har jag inte koll på.
Djurens förutsättningar ser olika ut hos olika grossister, det finns dem som sköter detta snyggt med.
Lotta