maxgräns för parning hane
tjo! är en tjej som vill para med min "rudolf" han är 1,5 år gammal, är han för gammal för o paras med då? 

beror på om han är pigg . Om han är slö och trött så skulle jag inte para honom , men om han är pigg och allt är som det ska så skulle jag använda honom :)

hehe, han över frisk o pigg
.
han har två jättestora burar, men ändå på ngt sätt lyckas han komma ut, så för det mesta springer han fritt i mitt rum, han är duktig o biter inte sönder några saker heller 
Det finns en risk för äldre hanar. Dom kan bli för ansträngda och få en hjärtattack och dö om dom är för gamla.
#4 Ajdå det är ju inte bra. Är det stor risk för detta om man parar äldre hanar?

En hane som är 1,5 år bör inte vara några problem alls att para, han är inte för gammal. Dock börjar han ju bli lite äldre och då är det extra viktigt att han är pigg och glad och inte är skruttig. Dessuom så kan äldre hanar ibland behöva ett par parningar på sig för att "få igång maskiniriet" så ge inte upp om honan inte blir dräktig på första försöket utan pröva en-två gånger till.
Jag har parat första gången med en hane som var 1,5 år och bebisar kom det, hela 15 stycken! Nästa gång han blev pappa var han strax över 2 år vid parningen och 8 ungar föddes det, och han dog sen dryga 2 mån senare. 2 utav ungarna i den sista kullen blev 2 år och 4mån och den andra 2 år och 7mån gamla.
Så visst går det bra att para med äldre hanar, ofta kan det vara bättre då man vet hur han ser ut i vuxen ålder, inte har några sjukdomar, svansknyck och lång livslängd = ) Men självklart ska man se till att hanen är i så pass bra kondition och pigg att det inte utgör ngn fara.