Klippas?
Hej,hej jag undrar om man kan/Ska klippa hamstrar
korthåriga alltså
Jag klippte min guld-korthårig i Baken idag då han hade en liten tova och JÄTTE långt hår där
Det Blev faktist ganska bra tycker jag ;)
Men Är det meningen att man ska det
om,hur ofta ska man klippa dem?
Stå på dig,annars gör någon annan det
www.nouw.se/fuckingfuckface
Ska man ställa ut ska man inte klippa dom för då ska dom ha lång päls :) Ska man inte ställa ut så kan man väll klippa om man tycker det blir tovor och sånt.
#1 okej
vad knäppt,skulle jag vara dommare så skulle jag inte gilla "Golvmmoppar" hehe inget illa ment :)
Eftersom Maräng är LH kan du ju tex byta ut spån till Toa-lätt (om du nu inte redan har det) för personligen tycker jag att spån tovar in sin i pälsen på LH.
#3 okej,jag har vanligt spån ny,oxh märker att det tovar in sej så jag kan prova toa-lätt ist :)
Toa-lätt är nästan ett måste till LH hanar :p

Om man har en LH-hamster så får man räkna med att det kan tova sig emellanåt. Men går man igenom pälsen varje dag samtidigt som man gosar med den så brukar det inte bli så.
Spån är inte att föredra till LH utan toalätt är mycket bättre. Annars kan det sluta med att man måste klippa loss spånet ur pälsen.
Om man tycker det är jobbigt med långa pälsar och ev. tovor så finns det ju KH-hamstrar istället. De som har LH har det ju oftast för att de gillar den långa, mysiga pälsen. Iallafall jag.
Man kan borsta lh hanar med tandborste varje dag :), det brukar jag göra med mina. Och dom har toa-lätt, om jag inte borstar blir det kaos i deras päls :/.
#7 det gör jag med :)
meen,det är inte så populärt dådå :P
#5 Tyvärr verkar det slita väldigt mycket på pälsen, men det är ändå bättre än spån som tovar ihop pälsen mycket. Tristan har knappt nå lång päls kvar tycker jag, troligtvis pga Toa-Lätten. Han hade jättefin päls i början, men nu är den bara kort å tråkig :/
Det finns massa hanar med jätte bra päls som har toa-lätt, så det beror nog inte på underlaget :)
#10 Ja det gör det säkert jag bara menar att det kan slita på pälsen, det har jag läst om flera gånger.

Skulle Toa-Lätt slita på pälsen? Låter himla konstigt tycker jag… :/
Det tror jag inte alls på, och hur skulle det göra det? På vilket sätt?
Däremot är det väldigt vanligt att unga hanar har en tjock och fin kjol som de sen tappar och aldrig får tillbaka. Eller att man har ex. stålhjul (hjul över huvud taget) som sliter ner pälsen.
#12 När dom ligger på rygg å sover å bökar runt då. Jag har läst det nånstans här på hif att det kan slita på pälsen å tror det kan stämma.
Om man tror att Toa-Lätt sliter på pälsen kan man ju alltid använda kartongströ istället. Sliter inte och fastnar inte.
#14 Var hittar man sånt då? Kostar?
Har testat både spån, torv och toalätt till min hane.
Toalätten fastnar faktiskt i hans päls, vilket inte spån eller torv gör.
Men han har inte direkt lång päls på rumpan.

MAn ska igentligen inte klippa dem :S
men man kanse kan klippa dem lite
#14 Köpte på Dille i Sundsvall, vet inte riktigt vart de kan sälja annars. Gissar på möjligtvis Granngården, annars borde det finnas på vanliga foderbutiker som säljer stallströ.
Tror det är typ 20 kg i en bal, kostar runt 45-50 kr. Billigt alltså.
#18 det va ju inte alls dyrt. Då är ju toa-lätt/remiss dyrare… Kan nåt att kolla upp.
Jag personligen älskar golvmoppe-hamstrar :3