Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1648 ggr
AnimalLover
0

Dö av att man väcker dom ?

Jaa är det sant eller ?

Denna kommentar har tagits bort.
Saraah-s
0

hur menar du ?

http://www.scattred.snabber.se

Saraah-s
0

Nej inte sant ^^

http://www.scattred.snabber.se

Royalz
0

Det stämmer inte att deras livslängd förkortas om man väcker dom ofta.

AnimalLover
0

Hmm nu blir jag förrvirrad jue :P , Alla på zoonen säger att det e sant ? :S

Ebba-A
0

Aldrig hört talas om? Men tror absolut inte det! Det är ju som om min livslängd skulel förkortas om nån väckte mig en gång varje natt?

Värd på Choklad iFokus

emma071
0

Nej,nej,stämmer inte

Stå på dig,annars gör någon annan det

www.nouw.se/fuckingfuckface

southdakota
0

Det stämmer inte, det är inte bra att jämt och ständigt väcka hamstern under dagen. Men att väcka hamstern om dagarna då och då är inte alls någon fara.

Imasy
0

Jag är väl av den uppfattningen att när djuren sover så låter jag dem sova, om jag verkligen inte måste väcka dem.

Jag skulle inte heller uppskatta om nån kom och väckte mig bara för att de kunde ;)

Men att det skulle förkorta deras livslängd har jag aldrig hört. Hade varit intressant att få läsa något studie eller liknande, eftersom de som säger att de får kortare liv måste grunda sitt påstående på något?

Zvintos
0

Det dem sa tror jag faktiskt finns en poäng i.
Nämligen om man väcker dem hela tiden, dvs varje timme eller så (eller kanske oftare), så störs deras sömn konstant och de får ej den sömn de behöver för att fungera ordentligt.
Störd sömn leder till stress, som kan leda till div sjukdomar och på så sätt förkorta livet.
Så jag tror det kan ligga lite i det.
Att de däremot väcks någon gång om dagen blir inte samma som att de väckt varje gång de sover.

[GeeGee]
0

Det dom menar på zoonen är typ småbarn som springer och väcker sina hamstrar typ var 10:onde minut. Då är det precis som för oss männsikor tat vi får alldeles för lite sömn och det kanske i sin tur kan leda till ett förkortat liv. Så det menas inte tat om du väcker idn hamster så dör den direkt. Dock kan det blir väldigt rädd och ryckta till om man inte gör det försiktigt.

Så svaret är väll att man inte ska väcka dem i onödan hela tiden utan låt dem sova och om du absolut vill så väck den försiktigt genom att rispa lite på golvet eller börja pula lite i buren.

Det är min åsikt =)

emma071
0

#eller så pratar man bara lite lungt med den så vaknar den sakta med säkert :)

Stå på dig,annars gör någon annan det

www.nouw.se/fuckingfuckface

didrikflorhed
0

Det är sant. Dom blir tröttare och tröttare när man väcker dom. Det är bäst då att väcka dom så dom blir så pigga på dagen så dom sover på natten istället.

Livslängden ändras faktist inte rätt mkt om man gör de. Det har inte med alla hamstrar att göra bror på hur dom är som person och så…

Achatina
0

#13 Varför är det bra? Ägarna är ju i skolan/jobbet på dagen och har mest glädje av att hamstern är pigg och glad på eftermiddan och kvällen.

didrikflorhed
0

Jag sa inte direkt att de var '' bra ''

[GeeGee]
0

Lite taskigt att väcka hamstern då man vet att den är trött med flit…bara för att man vill få den pigg på dagen

southdakota
0

#16 Det håller jag med om, tycker att det är lite egoistiskt att tvinga hamstrarna att ändra dygnsrytm.

[GeeGee]
0

Jag har ju märkt på Totte hur himla trött han är om jag någon gång väcker honom tidigt och han vill ju sova, så jag har i alla fall inte hjärta till att tvinga han vara vaken.

Jag börjar prata med honom vid klockan 6, vill han inte vakna då så är han definitivt vaken senare då han gärna vill ut och leka =)