går det att para..
Har en fråga , hade tänkt para min hona idag då hon snart börjar bli för gammal för hennes första kull och i och med att hon kommer vara dräktig i 16 dagar så kommer jag dagen innan att åka till gottland och kommer inte hem förns 5 dagar efter hon har fött.
Så det är rätt akut att hon ska hinna få ungarna så snart som möjligt så jag undrar om jag kan para henne och sen även åka till gottland och vara borta 5 dagar om någon kommer hem till mej och ger dom mat och sånnt?
Tacksam för svar !

Det skall nog gå bra. Bara nån ser till henne. Hamster honan klarar ju sina ungar på egen hand

Men du menar att du inte kommer att vara hemma den dagen hon ska föda? Eller dagarna efter? Det hade jag personligen inte vågat iallafall. Ifall någonting går snett så är ju ingen där. Och det är ju kanske inte roligt för hamstervakten att försöka åka till veterinär osv.
Nu går det ju kanske inte så ofta galet men det händer ju tyvärr ibland. Har själv varit med om det och många andra uppfödare här inne också.

#2 okej , nej jag kommer inte vara där när hon har fött , åker dagen innan tyvärr.. och kommer hem 5 dagar efter hon har fött.
vetrinären ligger nära oss tar 5-10 minuter att åka dit.
Och om något skulle gå galet så skulle det hända även om varit där eller inte.
Men om hon tycker det är okej att hon kan åka till vetrinär och sånnt om något går fel (som vi får hoppas det inte gör) , kan jag då para henne idag?

Det är ju helt upp till dig. Och andra kanske har råd och tips att ge dig. Men jag vet att om jag hade reagerat snabbare när min hona inte fick ut sina bebisar och hunnit in till veterinären så kanske hon hade levt idag. Finns en annan uppfödare på ett annat forum där alla bebisarna i kulle dog utom en och honan var jättedålig. Hon var tvungen att åka in akut och avliva henne för att hon inte skulle lida. Bebisen som var kvar hade hon som tur är en annan mamma som kunde ta hand om.
Som jag sa tidigare, det är ju kanske inte så ofta det går fel men ibland gör det ju tyvärr det. Sen får man ju själv bestämma hur man vill göra med sina djur. Jag lämnar aldrig mina längre än 8 timmar ensamma men det är å andra sidan extremt åt andra hållet.

#4 okej , men jag gick inte in till min hona förns på morrgonen och hon födde på kvällen , då jag inte ville störa henne.
Och om hon kommer hem till mej morgonen efter och ser om allt är bra så är det väll inga problem? Och om det sen händer något så kan hon ju åka till vetrinären.
det är ju rätt så brottom för hon är snart för gammal för att få ungar och ja vill så gärna ha en kull på henne för hon har ett sånnt bra huvud.
Men nu vet jag inte hur jag ska göra , vill ju det bästa för min hamster såklart.

#6 ja okej , men den måste inte kunna super mycket om hamstrar väll ?
Dom har ju själv två hamstrar så det kan dom ju men inte om avel.
för dom märker ju om något är fel på henne och sen då tar dom henne till vetrinär om det behövs :)

okej , men jag har bestämt mej för att vänta en vecka till innan hon blir parad, så då är jag hemma när hon får sina ungar :)

Tycker det låter som en jättebra idé! Lycka till!

tack så mycket :)
blir min första egna "parning" eller vad man kallar det :)
Så vi får hoppas att det går bra.

okej bra :)
då får hon ungarna 3 dagar efter jag kommit hem så får min granne gå ner och ge henne lite extra med mat medans jag är borta :)