Papovavirus
Är det någon som har en hamster som har fått viruset?
Hittar inte så mycket information om vad som händer med hamstern. Måste man avliva?
Tror man måste avliva, det är ju en obotlig smittsam sjukdom om jag inte missminner mej.

Måste avliva måste man väl inte. Men det är väldigt smittsamt och som Sara säger så finns det inget bot på det. När detta bröt ut 2005 i svergie så kom det massa info från massa håll och kanter, tyvärr har jag glömt det mesta just nu.. Men om du googlar lite så kan du säkert kunna få fram lite mera info. :)
// Nathalie

Jag var en av de som fick det på några av mina hamstrar. (fd Hälsingeskogens) Det var en chockande upptäckt, kan jag lugnt säga.. Det blev mer eller mindre kaos runt i kring oss i SHF just då. Men efter nåt tag när vi läst på, frågat runt, så upptäckte vi att det inte var så väldigt farligt som vi trott. I och för sig avlivades mina som fått det, då man inte visste/vet hur det påverkar inuti djuret. Jag såg papova-vårtorna, som på mina satt kring hakan, men det kan även växa inuti kroppen. Men mina djur var stora och fina hela tiden: Det jag fått höra först, var att det blir mer eller mindre en snabb och plågsam död. Vet inte om det kanske drabbar olika, men mina blev inte drabbad så hårt under den tid de fick leva. Det jag hörde då i början i informationsväg var att det var grymt smittande, att typ alla skulle bli smittade. Men det stämde inte! Kanske finns det i och för sig en mildare och en aggresivare sort? Det är bara en tanke från mig i och för sig..
Däremot vet jag en uppfödare i Prag, som haft ganska många hamstrar med papova, som hon fått in ifrån Holland. Hon hade alla under kontroll i samråd med veterinär för att se vad som hände. De blev då inte sämre, alla levde till normal ålder.. Kan inte hennes hemsida på rak arm, men det går säkert att googla på Rikys, som är hennes uppfödarenamn.
Bra Lotte att du skrev här, Det man ska tänka på är ju att dessa djur inte ska vistas med andra djur och därför får man inte ställa ut dem eller använda dem i avel men det säger ju sunda förnuftet med.
Det är dock anmälningsplikt på Papova och vi i SHF vill självklart få veta om det dyker upp ngn stans med.
Lotta
Papova är INTE anmälningspliktig. Möjligtvis till ev förening man är medlem i, men inte till någon myndighet.
Det beror på vem man pratar med, kollar man listan på anmälningspliktiga sjukdomar så är Lymfom med på den.
När jag var i kontakt med dem så sa dem att den både är och inte är anmälningspliktig. Så det beror på vem man pratar med hos SVA och Jordbruksverket. Samma sak när jag pratade med Roslagstull om detta så hade de fått samma svar alltså både att den är och att den inte är anmälningspliktig.
Hur som helst alla gör väl som de själva vill men vi i SHF ser gärna att man talar om detta oavsett om man är eller inte är medlem i vår förening. Det är inget tvång för icke medlemmar men som sagt vi skulle tacksamt ta emot informationen.
Lotta