Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 7288 ggr
emma071
2

Könsmogen?

Ja rubriken säger allt…

när blir hanarna könsmogna, och märker man det på något sätt??

Stå på dig,annars gör någon annan det

www.nouw.se/fuckingfuckface

Sara87
2

De blir könsmogna vid 3-4 veckors ålder, det är just därför man särar hanarna från honorna vid 3-4 veckors ålder :)

emma071
1

#1 okej tack :)<33

Nicolina
1

Nej, en hamster blir könsmogen vid 4-5 veckor och det är då man särar dem från mamman. Man ska inte ta en lite nhamsterunge tidigare än 4 veckor från mamman, för de är absolut inte redo innan. De har mycket  kvar att lära sig på bara en vecka, för att inte tala om tryggheten som mamma och syskon ger - en hamsterbebis som flyttar för tidigt från mamma kan lättare blir otrygg och svårare att få tam.

Många tar felaktigt att de unga bebiskillarna som är 3v gamla som klänger på mamma att det är ett parningsförsök, detta är oftast bara vanligt klängade och klättrande som de pysslat med de senaste 3 veckorna under uppväxten. Om inte annat så är det så att de "tränar" men har ännu inte den blekaste aning om till vad.

Avelsmogna blir hanarna liksom honorna runt 4månader, även om de oftast kan para tidigare så fort de fattat vinken bara. Men detta kan vara en dum chanstagning som uppfödare, för du vet oftast inte vad för hamster du har i handen förrän den är helt färdigvuxen runt halvåret gammal. Då har du även förhoppningsvis hunnit upptäcka ev. problem så som svansproblem, dålig mentalite, en hamster som ung kanske såg jättesnygg ut med växer upp och inte alls blir särskillt snygg och då har man redan hunnit parat osv. det vill säga om hamstern har kvalité nog att avlas på.

Man märker det inte på ngt sätt när de blivit könsmogna. Utan det är bara att testa med en hona när de blivit tillräckligt gamla om de fattat vinken ; )  De vill säga när de är runt 4 månader gamla.

Sorry för lång inlägg, men jag tycker verkligen att det är jätteviktigt att poängtera hur otroligt viktigt det är att små djurungar av alla arter får vara kvar hos sin mamma så länge som möjligt!! Bara för att de inte längre sover i mammas famn betyder det inte att de små är redo att flytta utan de har ännu mycket, mycket kvar att lära av mamma.

emma071
0

#3 okej,okej :) Tack så jätte mycket :)

Nicolina
0

#4 Varsegod = )

Bulba
0

#3 Jättebra info!!

mocchino
1

Bra skrivet Nico!! :)

// Nathalie

Nicolina
0

Tycker det är så trist med detta missförstånd bland många i hamstervärlden, att bebbarna är redo att flytta från mamma redan vid 3v ålder… de är ju bara pyttiga bebbar då!
Tar varje tillfälle i akt att hojta till om att så inte är fallet, de SKA vara kvar hos mamma till minst 4v ålder!

#6 & 7
Tack till er båda = )

emma071
0

Jag håller med 6&7 jätte bra :)

kajsa_karin
0

Jätte bra Nico att du på pekar detta. Jag har till och med haft kvar mina hanar lite längre med mamman. Det har aldrig hänt att mamma eller syskon blivit på smällen

Nicolina
0

#10 Jag har också haft kvar mina minsta bebishanar med mamman ett par extra dagar, och jag har heller aldrig sett något och inte har nån blivit dräktig här hemma heller = )