Hålla hamstern sval på sommaren?
Jag har kommit på ett ganska stor problem ang att ha hamstern i min lägenhet under sommaren, lägenheten brukar bli snorhet!
Hur gör ni för att hålla hamster sval? Eller trivs det i typ över 25 grader?
Man kan ju lägga in en petflaska med is, med tyg rullat runt i buret så hamstern kan lägga sig intioll den när den känner att det blir för varmt.

kanske ha någon fläkt eller så i rummet dom är i :)
Vi tog stora stenar utifrån förra året, tvättade av noga och stoppade i frysen och la sen in hos hamstrarna. det funkade bra. Jag vågade inte använda petflaskor då jag var rädd at de skulle bita sönder dom och när isen då smält så skulle hela buren vara full i vatten..
Det blev dock hemskt omständigt att springa och byta stenar för att det skulle hålla sig svalt och det är ju inte alla dagar man är hemma och kan hålla på så..så till i år köpte vi en ac..sviiindyrt men skönt för oss också:) Fläkt ska man nog vara lite försiktig med då hamstrarna inte tål drag…
Tack för alla bra tips. Vi funderade redan förra året att köpa en borsfläck till oss då det vart rysligt varmt, men vi har inte direkt någonstanns att ställa den =/ Jag får prova stenarna, det lät iaf som en bättre lösning, för som #3 säger, så är jag nog rädd att han kanske gnager hål (trotts att jag knappt har sett något han har gnagit på =/)
Köpte en AC förra året, mycket bra investering.
Innan så frös jag in petflaskor, köpte även isklampor och lade utanför buren men det var ett jäkla bytande hela tiden.
Sen kan man även frysa petflaskorna och ställa framför fläkten på golvet, akta som sagt så det inte blåser direkt på buren.
Angående det här med att det inte ska dra på hamstern så ska jag tala om för er att han alltid står bakom väggen i köket när vi har någon dörr öppen, då drar det inte på mn hamster ;) Så det behöver ni inte oroa er för, men bättre att säga det 2 ggr än att någon missar detta, att det är "farligt" med drag alltså.
Din hamster bor i en låda va? :) Då drar det ju inte lika mycket som för dom hamstrarna som bor i gallerburar tex.
#7 Helt rätt, hur kan du komma ihåg det? =P Jag vet, men är försiktig ändå, vill ju inte att lillen ska bli sjuk ;)
#8 Jag har bra minne ;) haha.
#9 Jotack, jag märker det =P
Om det är väldigt varmt så brukar jag linda in en frysklamp i en handduk å lägga ovanpå buren, det kyler ganska bra :)

man kan lägga frysta kylklampar inlindade i en handuk under halva buren då kan hamstern välja var den vill vara, på kalla halvan el den varmare halvan.
persiennerna nere då ligger inte solen på inne i rummet å det blir lite kyligare.
ha buren inne på badrummet där är det oftast kallare.
trasa dränkt i kallt vatten över halva buren, funkar en stund tex vid transport.
#12 Tack för dina tips. Att ha hamstern på toa är nog ingen bra idee, där är det varmast i hela lägenheten =/