Parning!
Nu har jag parat Phoebe eller rättare sagt den 7:e.
Om hon inte brunstar ikväll så har det tagit sej!
Föräldrar:
Phoebe, Svart Dom spot
Leo, svart bandad rex satin
Jag hoppas verkligen att det tagit sej!!
Oh va roligt :D Och intressant kombination! ska bli kul o se bebbarna :) Min egen hona ska föda imorgon om allt går som det ska :)
Kul, hoppas det tog :)

Kul (:

Lycka till! Kan du inte lägga in foton på föräldrarna så länge.
Jag har faktiskt ingen bild på pappa Leo men ska försöka ta några ikväll :)

Naw! :D Gud så söt Phoebe är! ;)
Vad kul, spännande och se vad som dyker upp i kullen. Dominant spot bandat är ju riktigt läckert :)
#5 Vilken söt mage hon har :)

Hon var ju ljuvlig! Var kommer hon ifrån?
P.s Väntar själv en ds X bandad kull på lördag om jag har tur.
#9 hon kommer ifrån Linda Eriksson. Linda3046 heter hon på HiF.

#10 Är hon syster till min Merry (Merkurius) tro? Men då är hon ju inte fyra månader ännu.
#11 Det stämmer men hon kommer vara 4 mån när hon får kullen :)

Tyckte väl att de var lika varandra.
Vad tänker jag med? Klart hon inte brunstar ikväll om det var 3 dar sen hon parades :P
Får kolla imorgon istället 
Men! Jag kommer få hålla för ögonen sen, du vet att jag är intresserad så att jag skulle kunna dö. Men sen kan jag ju inte ha fler djur :/
Men önskar dig och blivande föräldrarna all lycka :)
Värd på Choklad iFokus
Hm, men det är minst 4 mån vid parning som gäller, inte när kullen föds. Och det är en minimiålder… Varför så bråttom?
#16 Är det!? 
Efter sommaren är hon 6 mån och om jag skulle ta kullen då skulle hon ha ungar samtidigt som Rosalie så då vill jag helst vänta tills hela den kullen är såld innan jag parar Phoebe och då kommer hon vara 7 månader och då är dom väl för gamla för att få sin första kull?
för gammal tycker jag hon inte är vid 7mån för första kullen, jag tog första kullen på min Tofflan när hon var det.
#17 Tänk på hamstern i första hand, hon får inte vara för ung. Är Rosalie också en hamster eller, tihi!?
Ja, 7 mån är väl inte längre man ska vänta iofs, men det finns ju tid emellan Rosalie och Phoebe.
Jag har haft två kullar samtidigt, kullar i olika åldrar, men tänk på hamstern först och främst!

7 månader är inte för gamalt. Min förra hamster hade sin första kull vid 10 månader och hon fick 12 ungar som överlevde
Bäckenet kan ju stelna så det blir svårt att föda om det är första kullen…om de är över 7 månader. Men det är säkert individuellt och bara en rekommendation för att var säker.
Det är inte lätt, hade ju en hona som dog vid förlossningen och alla småbebisar gick bort också. Men det var hennes andra kull, så man kan inte råda över naturen. Och hon var äldre än din hona. Hon fick nog sin första kull vid ca 6 mån om jag inte minns fel.
Du får bestämma själv, men det går säkert bra vad du än väljer!
Kram

#21 Hon har ju redan valt för honan är ju parad redan.
#22 Vad jag kan förstå är hon inte parad, hon brunstade inte ikväll ju, så då är det väl lätt som en plätt!

I första inlägget står det så här:
Nu har jag parat Phoebe eller rättare sagt den 7:e.
Om hon inte brunstar ikväll så har det tagit sej!
Jamen då är det bara att gratulera! Det kommer bli jättebra och hoppas på fina bebbar hos dig Bulba!
Spännande!
Hoppas att det kommer ungar snart! :)

Vad kul! Hoppas det tog 

oj var hon så ung.
går nog bra om det tagit.
har tagit hand om flera unga honor som fått i butiken el som varit högdräktiga när zoo bett om hjälp.
det har funkat bra trots att de varit mkt unga.
Det där att bäckenet stelnar är en myt. Inte bara olika åsikter, utan fakiskt en myt. Finns inga som helst vetenskapliga bevis på detta.
Det är inte konstaterat att äldre honor har mer förlossningsproblem än yngre. Många uppfödare som hållt på ett antal år har erfarenheter som snarare tyder på motsatsen; honor under 5 mån är de som verkar löpa störst risk. Det man däremot riskerar med en hona 9 mån och äldre (till viss del beroende på vilken årstid det är), är att hon hinner bli steril. Jag har hört några som säger att äldre honor får större och färre ungar, det är dock inte min personliga erfarenhet.
Jag önskar lycka till med kullen om hon blivit dräktig, och det kan visst gå bra, men har hon inte blivit det nu så vill jag absolut uppmuntra till att du väntar lite till, Bulba! ;)
Jag håller med Sanna. De däggdjur som föder få och stora ungar brukar kunna få problem med stelt bäcken men inte hamstrar som föder många pyttesmå ungar i jämförelse till deras egen storlek.
#29 Tänk att man hör olika från olika människor, men jag litar på er då. Jag har alltid undrat varför de inte ska vara äldre än 7 mån och fått den förklaringen av en s k hamsterexpert…
Haha, vem i hela världen ska man tro på?
Men men, det går säkert jättebra för Bulbas kull!
Kram!

Vad roligt 

Oj något ung .
Men hoppas det går bra endå.
#34 Att göra misstag är mänskligt, det går nog bra. Amela87's hamster Celastine fick ju bebisar vid väldigt ung ålder. Det gick ju hur bra som helst :)
Så det kommer nog gå bra för Phoebe :)
Värd på Choklad iFokus
Ja gjort är gjort, visst kan allting gå hur bra som helst, så ta inte ut några sorger i förskott. Det viktiga är att du vet till nästa gång. ;)
#31 Förstår att det kan vara svårt att veta vem man ska tro på ibland. Ett tips är att ställa följdfrågor till källan när man får höra ett påstående. Var har de lärt sig det? Finns någon litteratur eller undersökning de kan referera till? Hur lång erfarenhet som uppfödare har personen ifråga? osv.
Ett stort problem som jag ser det är felformuleringar. Det är viktigt att i ord poängtera skillnaden mellan fakta, teorier och personliga åsikter. Alla säger nog fel ibland, men sen finns det också en del som lägger fram allt som absoluta sanningar (oftast utan motivering, utan så är det bara, påstår de). Det kan ställa till det väldeliga, för tyvärr är myter och osanningar ofta seglivade.
#34 Det går säkert jättebra. Gick ju som sagt bra för Amela87's tjej som blev parad vid 6v(?), och som jag förstått det så är miniåldern för parning 3 månader i vissa länder så jag tycker inte du ska behöva vara orolig :) Men för säkerhets skull så kan du ju vara lite extra försiktig med att pilla i boet den första tiden för om hon inte är redo mentalt för en kull så kan det ju hända att hon biter ihjäl ungarna :/
#36 Jo precis, man kanske ska skriva att hamstern är redo för PARNING vid 4 mån och inte en kull vid 4 mån.

Det står ju dock på SHF:s sida så här: Guldhamstern bör inte paras innan den är 4 mån gammal.
Alltså är det ju korrekt info.
Måste berätta en hemsk sak jag läste i en gammal bok här om dagen nu när vi ändå är inne på ämnet parningsålder. Boken är skriven -72 och är alltså ganska gammal.
Citerar:
"De hamstrar man skall para skalla vara u"tvuxna djur men inte gamla. En ålder på 8 till 10 veckor är lämplig vid en förstagångsparning"
Detta handlade alltså om Guldhamstrar. Tur att man vet mer nu, i boken står även mycket annan felaktig fakta som jag inte orkar leta upp just nu.
Värd på Choklad iFokus
Håller tummen att allt går bra!!
Hur går d med lille Zambuca?? 
#39 Inte konstigt att nybörjare parar för tidigt om de läser den boken.
#40 Zambuca mår fin fint :D
Nu vill jag verkligen att allt ska gå bra. Ungarna kommer den 23 och då ska jag bort och tänk om det händer något med henne när jag e borta… 

Är det ingen hemma som kan titta till henne då?
#43 Kommer hem sent men kan försöka smita iväg lite tidigare.
Det kommer gå bra med att föda. Ändå om du är hemma så får du ju inte eller helst ska du ju inte peta i boet.
Har det kommit några ungar? :)
Det undrar jag med :)

Me to (:

jag med! Och du, om det har skitit sig så är det inte ditt fel.
#49 Varför skulle det skita sig? Hamstern var ju inte jätte ung.

#50. Det var det jag menade. om det skiter sig så är det inte därför utan bara otur, och hon skall inte gå runt och dö av oro och tro att det är hennes fel om något händer.
aha okej :)
Allt har gått bra! Phoebe mår bra och det ligger ungar i boet men hur många vet jag inte ^^ tror mej se ca 6 st. Har inte vågat peta runt där så jag har tänkt vänta till de kryper ut själva om jag orkar hålla mej ^^

åh grattis ! :)

Grattis
Åååååh Dom Spot satin rex!!!! 
Grattis, vad bra att det har gått bra än så länge! :)
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Grattis! :D Blir spännande och se vad det blir för små pluttar ^^

Grattis ^^
#58 varför skulle det ens gå dåligt? :S
Grattis!
Men vänta nu… är det möjligtvis inte Leo Leonardo, Keylas pappa, som är pappa till denna kull? Har för mig att han är Svart Satin rex bandad kh.
Värd på Choklad iFokus
#62 jo det är han :) hehe hoppas jag får svara men men^^
#6 Vad kul! Då är det ju Keylas halvsyskon :)
Haha, ja för mig är det okej att du8 svarar ;)
Värd på Choklad iFokus
Grattis grattis 

Grattis!!
#63 Haha alla som vet får svara 
Näe usch på mej! kunde inte hålla mej så jag lyfte på huset och räknade dom och tittade lite på dom små undren och räknade dom till 10 st
Hoppas att alla överlever men nu ska jag vänta lite innan jag tittar igen 
#67 Har du hus till mamman och ungarna? Det är inte bra för ungarna kan bli klämda mot väggen och dö..
#68 det är ett stort hus så jag tror inte det är någon fara.
Ingen fara med huset bara man är försiktig! Stooort grattis till dina bebbar!

Grattis!! Vad skoj! 

stort grattis till kullen.
ska bli kul att följa dom.
angående hus så är det ingen fara. de kan bli klämda lika väl mot burgolvet som mot burväggen så klämrisken ökar inte av att man har ett hus till kullen.
Grattis, grattis! Lycka till med allting.