Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1455 ggr
[Shangol]
0

Stämmer detta?

Att vi som ej är Reggade uppfödare endast får ha enkelnamn som är som mest 12 bokstäver långa?

Ebba-A
0

Ja, om de ska registreras i SHF :)

Värd på Choklad iFokus

Royalz
0

Ja, tyvärr är det sånna dumma regler :(

Eloz
0

Ja , det står på SHF´s hemsida iallafall Glad

Saraah-s
0

tycker det är dåligt , man borde få ha dubbelnamn och med mera bokstäver (:

http://www.scattred.snabber.se

[Shangol]
0

Ja det är enormt dåligt :/ Tycker de borde se över reglerna lite. Och att man måste ha varit medlem ett helt år är för att kunna regga är även en ganska absurd regel enligt mig.

UlrikaD
0

Tycker regeln om medlemskap i ett år är bra. Annars skulle ju alla som haft hamster en kvart kunna försöka ta provet och regga sig. Tycker att uppfödare bör ha lite mer erfarenhet än så.

Royalz
0

Man måste vara medlem 1år för stt bli reggad uppfödare, regga sina hamstrar får man ju göra :)

Saraah-s
0

ja det är mycket dåligt.. Och jag fattar inte att man måste vara över 16 år innan man får regga ? Hur skulle man göra om man var under 16 år? det står ;Medlem under 16 år måste ansöka tillsammans med en förälder som varit medlem i Svenska Hamsterföreningen minst ett år.Måste föräldern också varit medlem i ett år innan ja kan annsöka ? och en till sak , måste föräldern vara medlem ?

Förstår mej inte på det :P

Royalz
0

Tror föräldern måste vart medlem i ett år också..

[Shangol]
0

Tycker 1år är att ta i. Fine, ett halvår skulle jag tycka va lite mer vettigt. Har själv smådjursutbildning via gymnasiet så känns lite tråkigt att behöva vänta ett helt år. Men hörde att det kanske skulle ändras men det var kanske bara tomma rykten.

Sitter nämligen o funderar på kullnamn till min nuvarande kull o tycker det är ganska värdelöst med bara 12 bokstäver och enkelnamn haha

Saraah-s
0

men f*n också.. sämst regel. för annars så skulle jag kunna bli reggad uppfödare i Januari men nu måste jag vänta 10000 år till :/

Ebba-A
0

#8 Det är om du vill REGGA DIG SOM UPPFÖDARE.

Du kan ju regga hamstern även om du vart medlem i fem minuter, och är under 16. Men du kan inte regga dig som uppfödare om du är under 16 och har vart medlem i under ett år.

Värd på Choklad iFokus

UlrikaD
0

Det krävs ju ändå en del för att vara uppfödare. Eller borde göra det iallafall. Många som kallar sig uppfödare idag har ju faktiskt ingen aning om vad de pysslar med. En del funderar ju på om det går att para guld med dvärghamstrar osv. Tycker att man gott kan vara medlem i ett år och under tiden lära sig så mycket man kan om avel. Dessutom så kanske man känner efter ett år att det inte alls var intressant längre. Då har man ju haft tid att fundera på det.

Jag säger inte detta för att jag själv varit medlem jättelänge. Jag har inte heller varit med i SHF ett år än. Visste inte ens att det fanns från början. Så även jag måste vänta med att göra uppfödarprov osv. Det betyder ju inte att jag inte har kunskapen, MEN det betyder att jag har tid att lära mig mer.

Agående reglen om 12 bokstäver i namnet så är ju enda möjligheten att ändra den regeln att maila till registratorn och klaga. Frågar man inte om regeln kan ändras så lär den ju inte göra det heller.

Saraah-s
0

#12 det var ju det jag menade.. men när jag har varit medlem i 1 år så tyckte jag att man kunde regga sig som uppfödare även om man var under 16 år. Och att inte en famlijemedlem också behöver vara reggad innan dom som är under 16 år kan bli reggad uppfödare.

Saraah-s
0

#13 jag tycker det är bra att man måste vänta i ett år innan man kan bli reggad uppfödare men tycker inte det är bra att man måste vara över 16 år och att en famlijemedlem måste vara reggad med 1 år.

[Shangol]
0

Ja man bör kanske mejla in och iaf ge det som förslag. Vill egentligen inte börja klaga o ha mig men att lägga fram ett förslag lär väl inte döda någon.

Ebba-A
0

#13 Håller med dig. Man ska ha mycket kunskap, och hållt på med hamstrar ett tag också. Sen bör man kunna ta sitt djur till en vet i alla lägen.

16-års och 1-årsgränsen är bra enligt mig.

Värd på Choklad iFokus

UlrikaD
0

Om man inte föreslår saker man vill ha ändrat så kan de ju inte veta vad folk tycker heller.Skrattande

Saraah-s
0

#18 nej precis :)
Vilka är det man ska mejla till och klaga eller komma med önskemål ? (:

Imasy
0

Som det redan har sagts i tråden så är det nog bäst om ni vänder er till föreningen direkt, för att diskutera regeln här med klagomål gör nog kanske inte så stor skillnad ;)

En tanke jag har, ang åldern, så kanske det har att göra med att en förälder är ju faktiskt ansvarig över sina barns djur tills de fyllt 18, så det kanske är därför föräldern måste vara medlem också? Jag har visserligen inte frågat, det var bara en tanke jag hade.

Men här på djuraffären, (har sett det på flera Djurmagazinet butiker) så får man inte ens köpa djur om man är omyndig utan målsmans tillstånd. Om det fungerar i praktiken vet jag inte då det inte drabbar mig, men det står en stor skylt iallafall om det.

Royalz
0

Det borde väll vara Lotta? eftersom hon är ordförande för föreningen.

UlrikaD
0

Styrelseordföranden borde väl funka.

Saraah-s
0

#20 ja , Men om man har målsmans godkännande och sen att en förälder blir medlem också men att föräldern inte också behöver vara medlem i 1 år som den som kommer vara uppfödaren (:

Imasy
0

Lättaste vägen att komma till förändring, tror jag är att vända sig till styrelsen med klagomål/förslag.

Man kan ju även delta på medlemsmöten och komma med förslag kanske?

Blir det tillräckligt stort tryck ifrån medlemmarna kanske det kommer till en förändring så länge det är inom rimliga gränser?

jag har själv tjafsat om denna namnregel i höstas, och jag kan inte heller förstå poängen med den. Ville jag döpa en hamster till Karl-Bertil skulle den heta Karlbertil i stamtavlan tex.

Könsord eller andra kränkande saker kan jag förstå om man inte får döpa dem till dock.

[Shangol]
0

Absolut att de ska finnas en viss regel när det gäller namn som du säger Imasy. Tex kränkningar osv.

Man kanske kan göra en namnlista och sen skicka in? För då ser dom ju att det är ganska många som vill förändra denna regel :)
Kan det kanske vara något?!

Royalz
0

Jag skriver gärna på om nån fixar en namnlista.

[Shangol]
0

Man kan ju kanske starta en här på HIF om vi nu får haha :)

Imasy
0

Visst får ni starta en lista på HiF om ni vill, men då måste ni ju på något sätt vidare befodra den till styrelsen vid nästa medlemsmöte tex.

Frågan är ju ändå inte om ni kanske skulle få mer gehör för denna diskussion på SHF´s eget forum, då det ändå är en föreningsgrej detta handlar om?

Royalz
0

Jag tycker bara att medlemmar ska få skriva sitt namn eftersom det är föreningen som det gäller :)

Så om man kanske skriver sitt namn + medlems nr :)

Saraah-s
0

jag skriver upp mej när det kommer en lista ;)

UlrikaD
0

Finns ju ingen anledning att starta lista här när det är SHF:s regler det handlar om. Finns ju ett eget forum där.

Imasy
0

Ja, icke SHF medlemmar har ju inget med detta att göra så länge de inte har betalat sitt medlemskap ;)

[Shangol]
0

Jo det är sant… Ska kolla runt lite på deras forum.

Geishas
0

Ni är välkomna med era klagomål till oss i styrelsen för SHF just namnregeln kommer vi dock inte att ändra på, den finns där av en anledning.

Men som sagt ni är välkomna medd era klagomål ni kan maila dem till mig eller Linda.

Lotta

[Shangol]
0

Ok det var tråkigt :/

kajsa_karin
0

Tycker ni kan ta upp detta på SHF forum i stället troligen kan vi svara på det där.

Jag har hamstrar med dubbelnamn från uppfödare som ej är regade

skicka in dina förslagna namn så får du se vad regisatorn säger

[Shangol]
0

De skulle ju ändå inte ändras på namnen vilket är det jag tycker är träligt så ärla ingen idée o ta upp det.

Geishas
0

Ja tidigare fanns det dubbelnamn men problemet med detta är att när uppfödaren ska ansöka om uppfödarnamn så kommer uppfödarnamnet inte kunna få plats i namnet då vi har en maxgräns på bokstäver. Det är dessutom väldigt mkt krångligare för registratorn att hålla koll på alla dubbelnamn så det inte blir som ett uppfödarnamn på ngt sätt.

Jag kan inte förstå varför det skulle vara så viktigt med dubbelnamn?

Jag håller dessutom med Kajsa-Karin, ta detta på vårt forum då frågan lämpar sig bättre där.

Lotta

Be-Bopz
0

Jo jag tänkte ta detta med 16 års gräns, du får inte skriva på avtal innan du är 16 år så därför finns den regeln, när du blir reggad uppfödare så skriver du på att du har förstått regler osv.

nonisaga
0

jag tycker regeln är bra.

Royalz
0

Jag tycker också att den regeln med 16år är bra. Kanske för att jag är över det ;) haha.

Saraah-s
0

haha bara för att du är över 16 :p