Ska jag...?
Har varit sugen på en guldhamster ganska länge nu, men eftersom jag har haft min gerbiluppfödning har jag varken haft plats eller tid för någon.
Nu är det så att jag har hittat nya hem till alla gerbiler eftersom jag inte ska avla längre, och ska ta en paus med gerbilerna. Frågan är ju nu om jag ska skaffa en liten guldis att ha enbart som sällskap och maskot, det skulle vara väldigt mysigt :)
Om det blir någon så skulle jag gärna se att det var en silversobel eller kanske offwhite, satin på det skulle inte skada det heller :)
Vet inte riktigt hur jag ska göra, ge mig alla fördelar med att äga guldisar ;)

- De är mysiga
- ganska lättskötta (i gämförelse med gerbil uppfödning)
- SÖTA

jag har en kull här hemma som är två veckor där både Silversobel och ev offwhite finns om du är intresserad :) dom är i LH.

Varför behöll du inte några gerbiler till rent sällskap? Jag har gerbiler, men jag avlar inte på dem.
Sen har jag guldhamsteruppfödning, men jag har ändå ett gäng hamstrar som inte ska avlas på också.
Det ena behöver ju inte utesluta det andra.

#3 det där är ju olika från hamster till hamster!
#2: Ooh, det lät intressant! :) PM:ar dig :)
#4: Jag känner att jag vill prova något nytt ett tag och ta en paus från gerbilerna, det kan hända att jag skaffar fler någon gång i framtiden, men inte just nu. Har aldrig haft en guldis, bara dvärghamster, så det skulle vara jättekul att se hur de är mm. :)
Tack för svaren, ni andra! :)
Hamster är lättskötta, tillgivna, personliga och riktigt söta. Jag tror inte att du kommer bli besviken om du skaffar. 
De påminner ganska mycket om gerbiler, men kan försöka berätta skillnaderna. 
De är större och tyngre, väger det dubbla. Runt 200 gram. Stora, mysiga och lugna att hålla i. När de är små kan de vara lite spralligare men de lugnar ner sig så småningom. De är långsammare, så det går bra att låta dem springa löst på gräsmattan i solskenet. Under uppsikt då såklart.
De finns i flera olika hårlag. Oavsett hårlag så tycker jag att det är riktigt mysigt att sticka ner näsan i deras härliga päls.
De lever lite kortare, 1 ½ - 2 ½ år. Gerbiler lever ju i 3-4 år.
De luktar lite mer och man måste städa buren oftare. (Kan nog variera lite, men jag tycker det.)
Håller med #3 att gerbiler är lite roligare att iaktta, de är lite ivrigare, nyfiknare och snabbare. Och har alltid busiga upptåg på gång. Hamstrar är mest sömniga och hungriga.
Skämt åsido, men de är lite mindre fart på. Men hamstrar är lite mysigare att gosa med.
De är mindre kräsna, äter det mesta som serveras. Jag tycker det är riktigt roligt att ordna med små salladsbord åt dem. 
Ja, kanske kommer på mer senare. 
#7: Det var bra info, tackar :)
Jag har fått en bild av dem lite som hundar/nallebjörnar. Stora, gosiga och lite lat-lugna av sig. Är jag ute och cyklar eller? 
#8 Det låter som en ganska bra beskrivning. 
#9: Hahah, vilken koll jag har ändå