Hur mycket får den springa ute?
Hejsan!
Jag undrar egentligen hur mycket en hamster får springa ute på golvet om dagen?
Som bollen man kan ha, får dom väl springa max 5 minuter/4 ggr/dag.
Nu har jag gjort hamstersäkert på golvet, kablar m.m. har givetvis full uppsikt och lämnar henne inte där om jag ens ska iväg några sekunder eller så..
Så frågan är hur länge den får springa ute på golvet?
Jag köpte henne för lite över en vecka sen.. hon vill så gärna komma ut, ut och ut =)
Sötisen.. <3
Kramar Katja.

Eller någon som kan länka en sida till mig angående vad som är lämpligt?? ;)
Det finns ingen speciell tid. Du märker väll när hamster börjar bli trött och vill tillbaka till buren :)

Mina två får springa olika, dom har alltid fått vara ute varje kväll hela deras liv. Sally är ute ca 40 min per dag och melvin ca 1,5h för han har övermycket energi, så fort man släpper in honom så gnager han eller springer i hjulet. så han behöver verkligen det.. :)

Royalz: Men, men.. jag är rädd den ska springa för mycket!!
Jag låter den vara ute fem minuter, lyfte in henne, hon vill ut igen, hinner knappt stänga buren, tycker så synd om sötisen, hon vill ut igen.. men min sambo sa att om dom får springa för möe lever dom kortare, skojade han eller?

petunia: Känner igen i det du skriver.. min lilla har bara varit här sen förra månadagen, lite över en vecka, igår gjorde hon debut och kom ut helt själv, glädjetårar.. shit.. barnsligt? Ja, men gillar hennes såååå mkt.. älsklingen! Men jag har ju buren på golvet när hon är ute och öppen, med trappa så hon kan välja å gå in själv när hon vill? Förstår hon det? Hon förstår ju hur hon kommer ut? ^^
5min är lite för lite :) Låt h*n springa lös minst 10-15 min iaf åt gången :)

Royalz: Okej så det är okej för henne att springa löst så möe =) Vad kul.. å hon kommer inte att gå bort i förtid då? Motion är ju bra för människor iofs och vi lever längre då =)
Nej, hon kommer inte dö i förtid för att hon får motion :)

Royal<: Okej.. =) Tack..
Förresten varför är det massa reklam i trådarna?

Olika hamstrar har olika behov. Mina är ute mellan en halvtimme och en timme varje dag. Ingen av dem är ute i springbollar utan ute i hagar med massa leksaker i. De som bara får vara ute en halvtimma får det får är de ute längre så rullar de bara ihop sig i ett hörn i hagen och somnar. Sen har jag några som är ute mer än en timma för de blir väldigt rastlösa annars. Men man ser ju oftast om en hamster blir trött och vill in igen.

sätt henne i bollen tills hon verkar tröt ;)