Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1152 ggr
CamillaS
0

Rinnig nos och kladdiga ögon..

Hej!
Min kompis har en dvärg hamster som fyller 2 år i sommar.
Hon berättade för mig nu att hamstern har rinnig nos och kladdiga ögon. Hon har haft det i c:a en och en halv vecka.
Vad tror ni att det är, och borde hon ta den till vetrinären? Eller finns det något hon kan göra själv?

Ebba-A
0

Nu är det ju högsäsong för pollen, skulle inte förvåna mig om hamstern är pollenkäsnlig och av det blivit förkyld.

Värd på Choklad iFokus

MickiRosa
0

om det är allergi så brukar det ofta vara spån, men är den två år kan det väl oxå vara för att den är gammal. badda ögon med en bommullstuss med ljummet vatten. är hamstern hängig med så ta den til veterinär.

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com

[Hamster95]
0

Tror precis som föregående att det kan bero på pollen eller Bottenmaterial. Min Totte är ju lite överkänslig mot spån och nu går han på Toalätt och det kan rekomenderas

CamillaS
0

Ok. ska säga det till henne. Ska fråga om hon är hängig också.
Hamstern går på spån, det har den nog alltid gjort sen hon fick den.
jag ska vara vakt åt den onsdag till söndag. så jag kan ju då prova att byta till Toa-lätt eftersom jag själv har råttor så har jag redan en säck här hemma som jag kan prova med. :)
#2 den blir 2 i sommar. ;)

Nicolina
0

Tror nog inte att det handlar om varken pollen eller allergi om det är en hamster på 2 år. Vid den åldern så är det väldigt gamla och brukar i 90 % av fallen få lite rinnig och kletiga ögon. Då den även är rinnig i nosen så skulle jag mer tro på en infektion eller även här pga. av åldern.

Badda ögon med ljummet vatten och bomullstuss varje dag, torka torrt med en mjuk handduk så att den lille aldrig blir nerskyld.

CamillaS
0

#5 Ok. ska säga det till henne.

Nicolina
0

Just det!
Kontakta självklart veterinär om det inte blir värre. Men så länge den lille är pigg, äter och går på toa som den ska så kan man avvakta.

CamillaS
0

#7 Du menar vel om det blir värre? ;)

Nicolina
0

#8 Självklart ; ) Tack för rättelsen!