Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1530 ggr
ParaKiss
0

Yuki hemma =)

Nu så har jag min lilla sibiriska dvärghamster Yuki hemma =) en liten pojke. Ingen stam eller något då han är ifrån en grossist. Men men =)  Så underbart söt ^^ har väntat på han i flera månader nu =) men nu så har man han hemma ;) Bilder kommer sen. Min ena katt skrämde honom tidigare så han ligger o gömmer sig ännu. Men någon dag frammåt när han har vant sig så blir det bilder! =)

[BARABAZ]
0

Grattis till dvärgisen!

Fast det är en vintervit, campbells eller hybrid/korsning du har, finns inga sibiriska. ;)

ParaKiss
0

Vintervit. men jag kallar dom oftast sibiriska. ^^

Royalz
0

Är han från grossit är det störst chans att han är en Hybrid :)

ParaKiss
0

Mjo det med. Men whatever? Fastnade inte för arten utan honom. ^^ Så mig spelar det ingen roll vad han är :P

mocchino
0

#4 Bra inställning! ;) Det huvudsakliga är ju att kemin mellan dig och hamstern funkar inte vilken ras han är! :)

Men måste också tillägga att det är riktigt tröttsamt att höra folk som säger att dom har sibiriska dvärghamstrar hemma då det egentligen kan vara vilken dvärghamster sort som helst.. Obestämd Men samtidigt tror jag nog bara att det är vi uppfödare som stör oss på sånt.. En "arbetsskada" kanske?! haha! ;P

// Nathalie

ParaKiss
0

Mjo. Viktigaste är ju kemin. Annars funkar det inte. Och nu så blev jag kär i honom. han som följde efter mig överallt, klättrade mest på mig, tuggade mest på mig osv. Så det hände automatiskt att man höll på med honom mer o mer. Han följde med mig runt i butiken i fickor osv med =) Vad först planerad en annan. Men så fastnade jag för den hära pojken med. Så jag fick värsta beslutsångest. Men så blev den andra såld. Så jag tänkte väll att det var ödet då att han skulle hamna hos mig =)

Mjo kan tänka mig det.

Men är sibirisk dvärghamster ett gammalt namn då på dom? Har haft det i huvudet länge. Fast jag har vetat att det är samma sort. Men jag har bara tänkt på sibirisk vintervit dvärghamster. Och dom andra känner jag till dom namn som dom har.

Men det är väl en skada på mig med antar jag fast med katter. Är så irriterande när folk stavar fel på deras namn (ex skogisarna) och tror en massa myter om katterna osv. Så som, många stavar Norsk Skogkatt med ett S. alltså Norsk Skogskatt. Vilket som är fel. Det ska vara utan ett S, Norsk Skogkatt.
Även är det väldigt irriterade när folk tror att bara en katt har extra tå så är det en skogis och skogisar har extra tår. Men det är bara så fel. Folk tror även att skeppskatter är en egenras. fel det med. Och bara för att en katt är långhårig så är det absolut en norsk skogkatt eller har en norsk skogkatt eller en annan långhårig katt ras i sig. men fel. Även huskatter helt o hållet huskatter kan vara långhåriga. utan att det är raskatter i. även om man parar en skogis med en huskatt så kan det mycket väll bli korthåriga kattungar med ^^

Och sen så tyckeer jag det är väldigt irriterande me dessa blandras avel på ex hund. 25% det 25% av en annan, 50% av det 75% av det osv osv. Me alla dessa procent räkningar. Även när dom hittar på egna "ras" namn på sina blandras hundar :P som kan låta extremt fånigt ^^

[BARABAZ]
0

Sibirisk dvärghamster har funnits länge (alltså namnet), men såvitt jag vet har det bara varit i folkmun, och något som ursprungligen kommer från zooaffärer/grossister.

Vad det gäller hundblandraser så brukade jag säga till folk ibland att min springer var en pitbull-tax! Det tyckte jag var roligt… *hehe* I och med att hon var svart/vit/tan (relativt ovanligt på eng springer) och inte av den iaf då vanligare grova, amerikanska typen, så envisades folk med att påstå hon var en cocker.

mocchino
0

#6 Sibirisk dvärghamster är nått som djuraffärerna har hittat på helt själva och dom som har köpt sibriska dvärghamstrar som jag vet om har i vissa fall fått hem en robbe, en vintervit och ibland, fast väldigt sällan även en guldhamster! Så djuraffärerna har inte så stor koll..

Typ samma med dessa "dansmöss".. Finns ju ingen ras som heter dansmus.. :/ Inte vad jag vet iaf.. :P Utan det är ju tammöss som vi har här i sverige, antingen engelsk typad eller svensk typad! ;)

Ja Skogkatt har jag också fått lära mig nu men tidigare sa jag skogskatt så där är man och rättar varje person som säger fel! hahaha! :P

Ja egna rasnamn på blandisar tycker jag också är väldigt fel.. Det är ju skillnad på tex coockapoo(stavning?) som dom nu försöker få till en egen ras men annars så tycker jag det bara är larv. :P Men procenten kan jag tycka är rolig dock! :) Har tex själv en blandis som är 50% papillon, 25% chihuahua och 25% dvärg spets (pomerian), och det är så roligt att se att han har verkligen lite av varje och trots att han är mest papillon så tycker jag inte att han ser mest papillon aktig ut.. ;P Men den disskutionen hör ju egentligen till en annan iFokus sida.. Oskyldig

// Nathalie

[Popcorni]
0

Vad roligt med en ny familjemedlem! :)

Sara87
0

#8 Dansmöss är väl egentligen möss med en sjukdom som gör att dom går i cirklar?

Helena1978
0

Det där med hundar och procenten tycker jag är kul, för om man inte tagit DNA-prov och kollat hos veterinären så går det ju inte att avgöra, för alla valpar i en blandraskull kan ju ha ärvt olika mycket av de raser de är uppblandade med.Har för mig att det är dyrt att göra testet.

Bara för att tiken är en korsning mellan tex schäfer och labrador behöver det ju inte betyda att hon är 50% labrador och 50%schäfer genetiskt.

Det jag hittade om dansmöss var:Anledning till att dom heter dansmöss är att dom har ett ärftligt fel på balanssinnet som gör att dom gungar eller springer runt i cirklar.

Sibiriska dvärghamstrar har jag mest hört zoopersonal prata om, däremot har jag en gammal hamsterbok där om jag fattat allt rätt att vintervita kallades  Mongolisk dvärghamster en gång i tiden.

[BARABAZ]
0

#11 Är det flera korsningar så går det inte att sätta procent så, men en enkel korsning är alltid 50/50. De får ju hälften från mamma, hälften från pappa, alltid. Någon annan fördelning är inte möjlig.