Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 2438 ggr
N-D-U
0

Mamma & dotter parar sig?! O.o

Igår brunstade Lillemor. När vi kollade in i buren så såg vi att hennes dotter som vi behållt från kullen försökte para sig med henne. Vi vet att det verkligen var riktig parning.

Vi var nästan 99% säkra på att det var 2 honor vi behållt från kullen, men när det visar sig att en av dom försöker göra barn med sin mamma så blir vi osäkra.

Dom andra 2 killarna från kullen som nu var sålda hade svart vid könen. Så var det vid alla hanar i första kullen också. Den "tjej" som nu försökte para sig har inget svart allt. Det är litet mellanrum mellan analen och könet och könen är kort.

Hur kan detta hänt? Lillemor är inte dräktig men vi blev bara chockade att ungen parade sig?

Vi kan ju ha könsbestämt fel men det är ju så konstigt eftersom alla våra tidigare hanar har haft svart vid snoppen, men inte denna…

Kan hamstrar vara så att honan försöker para sig med honan? eller kan dom kanske vara lespiska? O.o

SNÄLLA hjälp.. en sak som är svårt att besluta själva

southdakota
0

Det är nog ett dominansbetende.

Em--ma
0

Tror dom visar rangordning..

Så gör iaf kaniner för att visa vem som ''betämmer'' typ….

Tror det e så iaf, men kan vara helt ute och cykla vad det gäller hamstrar ^^ Det bör vara så ;D

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

southdakota
0

#2 Jo, hos kaniner är det så. Jag har mor och dotter tillsammans, och Sussie visar att hon bestämmer genom att bestiga dottern. Tungan ute

N-D-U
0

okej.. så ni tror att det är rangårdning? :)

pust asså! ;D

men parar dom sig genom att visa rangårdning O.o

novas-hamster
0

nja har dock aldrig upplevt det hos hamstrar…hur gamla är dom? kanske dags att sära på dem.

kram noomie

ps hanar kan dra upp sakerna till öronen bland Skrattande vilket kan göra det svårt att se.

kram noomie

novas-hamster
0

obs det kanske är dvärgar . tänkte inte på det. kram igen

N-D-U
0
#6 aa det är dv.hamstrar

#5 okej, de är 4 veckor snart 5 veckor gamla. (:

Emmipigs
0

Många djur, inte bara hamstrar, såkallat "rider" på den andre (juckar/"parar") för att visa dominans. Jag vet att jag nyss såg att en avelshona jag köpt från en uppfödare var en hane. med han har gått med min hane för parning(jag trodde ju det var en hona) och min hane har ridit på honnom. trodde dom parade sig men nu vet jag att det var dominans. jag har dock inte behövt sära på dom ännu för dom har sin lilla flock(bara dom två). Det är ej att rekomendera till okunniga MEN dvärghamstrar visar sig vara väldigt enkla att sätta ihop vid vuxen ålder, inte bara vid parning, utan även om dom är av samma kön !!

Kram på er!!

ZorroR
0

Även två hanhundar gör så, oftast för att visa vem som är bossen.

Även om det kan se lite konstigt ut om en litenterrier försöker göra det på en storhund XD (min kusin har en liten hund och jag en stor ^^ )

Emmipigs
0

9# Nej du, inte bara hanar, våra tikar gör så, men det är vanligare om en löper. Det ser kul ut, min lilla jack russel terrier tik juckade på våran rottis förut, nådde upp med magen till knäskålarna, haha.

Geishas
0

Jag skulle giss apå dominansbeteende men ta inte för givet att ni har sett fel för alla hanar är inte pigmenterade vid könet.

Lotta

Emmipigs
0

jag skulle inte lita på färg på könet utan utseénde

ZorroR
0

#10 haha ;D

Emmipigs
0

#13 Flört

Sara87
0

Troligtvis rangordningen som görs upp som det sagts tidigare. Det va lika för mina två första möss. Maja va på Majken som sjutton i början.

Emmipigs
0

haha

zazzmi
0

Alla hamstrar är inte hetro Tungan ute