Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 2115 ggr
UlrikaD
0

Chocolate yellow

Har försökt leta upp färgstandarden på chokolate yellow. Hittar massor av olika nyanser men ingenstans var det står vilken nyans som är mest önskvärd. Ska den vara så mörk som möjligt eller så ljus som möjligt? Har sett flera olika sorter och alla är lika fina tycker jag men är det någon nyans som är "bäst" för tex avel, utställning m.m?

Englatassens
0

Grundfärg: Gul, med kraftig tippning över hela kroppen, även i ansiktet

Underfärg: Benvit

Tippning: Chokladbrun, kraftigt mörk. Tippningen skall täcka upp till hälften av hårstråna

Hätta:Chokladbrun

Kindteckningar: Chokladbruna, oskarpa

Halvmånar: Syns knappt då hela hamstern har kraftig Chokladbrun tippning över hela kroppen

Ögon: Bruna

Öron: Bruna

Så som du ser så ska djuret vara så mörkt som möjligt.

Englatassens
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kan du se skillnad på mina 2 underbara c/y flickor… den som ska stanna ligger till vänster å e så mörk så hon ser ut som en "vanlig" choklad….. *kärlek*

UlrikaD
0

Så ruskigt fånigt att jag tycker de ljusa jag har sett på bild är så otroligt fina.Tungan ute Men hur är det med ärftligheten då? Har en mörk cy större chans till mörka bebisar och tvärtom då?

ZorroR
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

CY är väl ostandariserad??

[BARABAZ]
0

#3 Ja, det är de med mest intensiv färg (mörk/djup) man ska selektera för, det styrs av polygener (flera mindre gener i samverkan) så det är ärftligt. Det svåraste på alla "yellow-varianterna" är att få en jämn tipping som inte klumpar ihop sig eller är för blek.

HelenaR
0

Det är ju lätt att luras av om chokladfärgen är mörk eller ljus och blanda ihop det med att tippingen är bra eller dålig. Risken är att en c/y med mörk chokladfärg ser för mörk ut om den har bra tipping och man kan tro att det är en b/y.

Jag tänker så här… om hamstern har bra tipping så kan chokladfärgen vara lite ljusare och om tippingen är dålig så är det ju bra med en mörk chokladfärg. *hehe*

ZorroR
0

#6 Om det är en B/Y ser man att deras öron är svarta ;) Rayons (bild #4) pappa var B/Y

HelenaR
0

Ja, b/y ska ha svarta öron men c/y ska ha bruna öron.

[PixelMollan]
0

Stavas det
Chocolate yellow eller chokolate yellow ?

Royalz
0

Chocolate yellow ;)