Dominant Spot
Har letat efter lite parningsdirektiv ang DS men inte hittat något. Vad är det som funkar att avla med den färgen och vad ska man absolut akta sig för?
Tack på förhand :)

Man skall inte para två DS. Läs mera på Svenska hamster föreningensida under avelsregler
Sen när det gäller färger så blir ofta cremebaserade färger överspottade. Som den här killen som är rö creme dominant spot :) Och han är ändå hyffsat bra tecknad, har sett ds:ar som bara har en liten fläck på varsin sida av öronen och resten vitt.
Om man parar dominant spot med andra vitteckningar som bandat eller roan/vitmagad så ska man vara medveten om att det KAN bli ungar där man inte kan se om den är bandade/roan/vitmagade eller inte.
Jättebra skrivet Linda!!
Tack så mkt för alla svar :D. Men funderade på hur man ska tänka med svart baserat och Cream baserat.
Cremebaserade färger är färger som "innehåller" creme. t ex Sobel, mink, creme, caramell, offwhite.
Svartbaserade färger är färger som "innehåller" svart. t ex Svart, choklad, dove, silversvart.
Egentligen försöker man hålla dessa "färgrupper" skilda åt då de inte är så bra att blanda dom, för creme tar bort den svarta pigmentet i pälsen och men i min kull så fick jag både svart och creme eftersom båda föräldrarna bar anlag för det. Personligen hade jag nog satsat på svartbaserade färger eller vilttecknade färger om jag födde upp ds eftersom många cremebaserade ds nästan bara ser vita ut. Bifogar en bild på söta Merkurius svart ds (och E.T, nf)
Så en svart ds kan jag para med svartbaserade färgen? Tex en helfärgad choklad….
Japp, det går bra :)
#5 Det va en riktigt söt spot du har där! 

#9 jasså! där ser man. Fortfarande söt!

Oh, ja!