Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1162 ggr
Zheverez
0

omplacering, rådgör ni med uppfödaren först?

satt å läste annonser på blocket å började fundera lite runt omplacering av hamster.

som uppfödare vill ju jag ha koll på vart djur härifrån finns.

tar gärna tillbaka djur om det inte funkar, allergi el annan orsak till att hamstern inte kan bo kvar.

hur gör ni, omplacerar utan att medela uppfödaren, omplacerar i samråd, frågar om uppfödaren vill, kan ta tillbaka ?

inom vissa djurslag finns en oskriven regel om att man frågar uppfödaren först, den har första tjing att få ta el köpa tillbaka djuret.

finns inte den regeln inom hamster?

Englatassens
0

Nä den regeln finns nog inte… det e nog upp till uppfödaren att säga till köparen att "de ska höra av sig till vederbörande först om de ska omplacera det köpta djuret"…. sen e det bara att hoppas att de gör det oxå..Glad

Helena1978
0

Jag hör alltid av mig till uppfödaren av hamstern jag skall sälja/omplacera innan jag sätter ut den.

Raja
0

Jag tycker att man ska rådgöra men uppfödaren i dom fall man vet vem denne är. Även om inte uppfödaren kan ta tillbaka hamster tycker jag att man allra minst bör tala om ifall en hamster flyttar och vart. Sen kan det ju vara lite knepigt om man själv inte köpt hamster från uppfödaren. Har inte behövt omplacera själv heller så svårt att säga hur man skulle göra om det hände.

Imasy
0

Många inom kattvärlden iallafall, har det till och med inskrivet i sina säljeskontrakt att de har första tjing på katten om den ska flytta.

Många vill ju gärna hjälpa till vid omplacering också, för det kan ju hända att de själva har intressenter på kö som kanske skulle vara intresserad av omplaceringen tex.

Många katthem har också den regeln att man får inte sälja eller avliva katter utan att ha deras godkännande.

Geishas
0

Inga sådana klausuler är giltiga enligt lag, visst man kan skriva in det men om det skulle bli en tvist i frågan så håller det inte i rätten…

Däremot tycker jag att det är viktigt att man talar om för köparen att man önskar att de hör av sig om djuret skulle behövas omplaceras.

Lotta

Linda3046
0

Om jag skulle behöva omplacera någon av mina djur skulle jag höra med uppfödaren först. Tycker det hör lite till god stil, så uppfödaren som sagt kanske vill ha lite koll, även om h*n inte har någon möjlighet att ta tillbaka hamstern.

Zheverez
0

vet att det inte håller i rätten.

var bara lite nyfiken på hur ni gör när ni omplacerar.

kajsa_karin
0

Fråga alltid Uppfödaren det är schysstas. Tyvärr har fler av de hamstrar jag sålt blivit vidare sålda lite synd faktiskt. Precis som man kan meddela uppfödaren när hamstern dött. Kan vara bra för statistiken.

Imasy
0

Det beror på, de håller inte i rätten mellan uppfödare och köpare, men däremot mellan uppfödare och uppfödare.

Motalavikens
0

Jag brukar be köparen att de ska höra av sig till mig först, kan jag inte ta hamstern själv så kan jag säkerligen hjälpa till att hitta ett bra hem =)

Sen hoppas jag såklart att ägaren hör av sig oxå, det vet man ju aldrig …

southdakota
0

Jag har inte omplacerat några hamstrar hittills. Men jag skulle nog kontakta uppfödaren först.

Geishas
0

Mig verligen så gäller konsumentköplagen alltid sålänge det inte står i kontraktet att djuret i fråga är sålt för avel och då gäller köplagen i det fall när både säljare och köpare är uppfödare (då kan klausulen kanske gälla, men i Sverige är det så att köpt är köpt, det är ingen som tvingar en att sälja tillbaks till uppfödaren).

Lotta

Zheverez
0

är inte tal om tvång.

utan mer om god sed el hur jag ska uttrycka mej.

kanske ska tillägga att jag inte är sur på nån el så utan kollade in blocket å såg några hamstrar jag kände igen å började fundera, särskilt kring den ena som jag vet bott i nya hemmet 10dar å redan är ute på annons.

var å en får göra som den vill med sina djur, likaså som jag ibland börjar funderaSkrattande

MickiRosa
0

ja jag tycker oxå att man hör av sig till uppfödaren man köpt av, speciellt om uppfödaren bett om att få veta hur det går. har faktiskt haft några köpare som hört av sig när det hänt något, som att de måste omplacera eller när den blivit sjuk eller dött. men långt ifrån alla. jag har för vana att fråga uppfödare om jag skulle behöva omplacera och ofta är det så att uppfödaren nog gärna vill ha tillbaka djuret.

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com

Saraah-s
0

jag tycker man ska höra av sig till uppfödaren innan man säljer det så den  vet vart det hamnar och om hon vill ha tillbaka djuret. :)

http://www.scattred.snabber.se

UlrikaD
0

Har aldrig omplacerat någon hamster men om någon som köpt hamster av mig vill omplacera så hoppas jag att de hör av sig till mig först. Brukar säga att jag vill det till dem iallafall.

Har däremot sålt vidare chinchillor och då har jag alltid tagit kontakt med uppfödaren först vare sig det har varit inskrivet i något kontrakt eller inte. Tycker att man gör det bara helt enkelt. Och de chillor som jag har sålt och som har behövt flytta vidare har jag blivit tillfrågad först om jag kunnat ta tillbaka. Inte alltid man har plats men då hjälper jag till att hitta nya hem.

Ens skyldighet som uppfödare tycker jag inte försvinner samtidigt som djuret försvinner utanför dörren.

mocchino
0

Jag ska ärligen säga att jag har hört av mig till de som jag trott har velat veta det.. Nu har jag ju iof inte omplacerat så himla många djur. Men jag försöker att höra av mig till uppfödaren först för man vet ju aldrig; uppfödaren kanske vill ha tillbaka djuret. Tycker det hör lite till allmän hyfs att höra av sig innan man omplacerar. Fast sen kan jag förstå att inte alla tänker på att göra det heller. Alla vet nog inte att de flesta uppfödare nog skulle kunna tänka sig att erbjuda att ta tillbaka hamstern om dom av vilken anledning som helst skulle behöva omplacera. Och sen finns det väl alltid dom som är mer intresserade av att få pengarna tillbaka, vilket man kanske inte alltid kan erbjuda som uppfödare, och låter det styra om dom kontaktar uppfödaren eller inte först.

Vet själv att jag hade en familj där nån var allergisk där jag sa att om det inte funkar så får hamstern självklart flytta tillbaka igen, inga problem. Och då frågade dom just om pengarna. Då tyckte dom att OM dom vart allergiska så visst att dom kanske inte fick tillbaka hela pengen för hamstern men åtminstonde halva och sen så skulle jag isf även vara tvungen att köpa buren som dom köpt alldeles ny åt den.. :S Inte riktigt vad jag tänkt mig när jag kände att jag var snäll att erbjuda att den fick komma hem om det var akut ang allergi.. :S Har för mig att vi fick komma på nån kompromiss eller nått sånt.. Men men det löste sig till det bästa då dom inte vart allergiska! :P

// Nathalie

Zheverez
0

måste faktiskt säga att de flesta som köpt härifrån är mkt duktiga på att höra av sej, det uppskattas.

har lev några till zoo och även köpare där har hört av sej och berättat vilken de köpt å är det problem tex allergi så har de undrat om jag kunnat hjälpa till med omplacering el att ta hem.

jag tycker det är trevligt att kunna följa djuret så länge det går.

sen är det ju de små anteckningarna om livslängd,sjukdom,friskhet osv som är så viktiga.