Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 7448 ggr
Mikis75
0

Afrodite + Shere Khan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nästa helg kommer det ett lass bebisar till här hemma. Nu är det min fina Afrodite (svart skp-vit) som ska bli mamma, pappan är Shere Khan (silverpearl).

Det kan komma både långhår och korthår i den här kullen, men jag hoppas att de flesta blir långhår.

Afrodite är född här hemma, hon är en rejäl donna med sina 240 gram. Hon är väldigt lik sin mamma i temperamentet, väldigt social med stor personlighet.

Shere Khan kommer från Noomie, Novas hamstrar i Gbg. Han är en charmig kille med underbar päls.

Nu håller jag tummarna för att det ska bli många fina gulingar och skp-töser i den här kullen. Glad

http://www.123minsida.se/Mikis75

Gasoline
0

Vad kul, hoppas allt går bra =)

MariaG
0

Är ju fina hamstrar,så det kommer säkert bli fina ungar.

/ Maria. med-arbetare på Sommar

chocomian
0

Jösses vilka fina föräldrar!

Ska bli spännande!

Håller tummarna och tassar här hemma ;)

issa83
0

Hon väger 240g som dräktig nu eller?För det är väl inte hennes vanliga vikt?FörvånadFin är hon tjejen iallafall så hon får säkert fina små bebbar! :)

[Popcorni]
0

Vad roligt att det väntas ungar! Glad

Mikis75
0

#4 Japp, hon vägde 240 g i går… i dräktigt tillstånd alltså.  I vanliga fall väger hon runt 230 g. Flört

issa83
0

Oj men att väga 230g i vanliga fall är inte dåligt:P Det är ganska maffigt hihi

Mikis75
0

#7 Japp, hon är en stor tjej. Några av mina vänner har frågat om det är ett marsvin jag har i den lådan… Afrodites bur-låda alltså. Flört

Mikis75
0

Nytagna bilder på min goding…

Lite dålig bild… men här syns det små fina bulor på magen. :-)

chocomian
0

Jättefin är hon! :D

Mikis75
0

#10 Tack! Glad

[Hamster95]
0

Jag är smått förälskad i Shere Khan <3

Mikis75
0

Nu är det snart dags och den blivande mamman är rund å go som en tennisboll. Glad

Jag är lite extra nyfiken på den här kullen eftersom Afrodite är min första egenuppfödda hona som blir mamma.

Mikis75
0

Nu kommer det bebisar…

Jag var precis inne med kvällsmat åt Afrodite och såg att det var på gång.

Sara87
0

Roligt!Grattis i förskott, hihi.

chocomian
0

Grattis!

Ser fram emot bilder ;D

Veero
0

hihi vad roligt! :D

Gasoline
0
[BARABAZ]
0

Vad kul! Glad

Mikis75
0

Svårt att räkna när de ligger huller om buller… men jag får det till 10-11 st små korvar. Alla ser ut att må fint än så länge. Glad

enbartmalin
0

Där är nog mer än 11?

Hälsningar Malin

Mikis75
0

Afrodites kull är nu 3 dagar… jag ser fortfarande runt 10 st, men en längst till vänster är väldigt pyttig.

enbartmalin
0

Där kan jag också bara räkna det till 10.. Hmm

Hälsningar Malin

Mikis75
0

Fotade kullen i dag igen… 5 dagar gamla är de små nu.

Jag ser bara 9 st nu, så en eller två har försvunnit. Den lilla "pyttiga" hänger fortfarande med… men den är knappt hälften så stor som syskonen. Obestämd

Jag ser några "paddor" i högen minsann. Kyss

nonisaga
0

den lilla rosa ser nyfödd ut :O

Mikis75
0

#25 Ja, jag vet… den har inte utvecklats normalt, men den är pigg och kry än så länge i alla fall. Det är väl bara att vänta och se vad som händer antar jag… Obestämd

nonisaga
0

a jo vänta o se är det som gäller nu

Mikis75
0

Usch å fy! Nu börjar jag bli lite orolig… hittade precis en av bebisarna med huvudet avbitet, så brutala hamstermammor kan vara. *ryys* Den lilla pyttiga är också borta, men det var jag inställd på. Rynkar på näsan

Det finns alltså 7 bebisar kvar i kullen…

vekan
0

Tråkigt med förlorade ungar, tyvärr är det ju sånt som händer.

Jättefina föräldrar annars, lycka till med de sju som är kvar! Glad

Mizoan
0

lycka till med de små:D vad förväntar du för färger?:D

Mikis75
0

Nu har de små blivit en vecka gamla…

Jag har inte kollat så noga efter kön och sånt än, men jag såg tuttrader på en av de ljusa i dag.

Sedan finns det ju två som garanterat är honor, två små "paddor" utan band. Ev. är en av de svarta bandade en hona, men jag har inte sett några gula fläckar på den än.

Sara87
0

Gullpluttar, ser ut att va en fin godispåse :)

chocomian
0

Hallå vilken snygging till skp! ^^

Mikis75
0

Jag är redan ganska säker på vilken unge ur den här kullen jag ska behålla… den här lilla "paddan" är ju underbar! Kyss

Mikis75
0

Här är den andra lilla "paddan"… jag är ganska säker på att hon är silversvart skp, fläckarna är mycket ljusare på henne.

Mikis75
0

Kan den här killen vara Black yellow bandad?

Alexandra-S
0

Vad söta dom är! :)

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Mikis75
0

Den här lille killen är jag osäker på än så länge… kanske är han Silverpearl som sin far? Fast bandad också då…

enbartmalin
0

Så sött så! :)

Hälsningar Malin

Mikis75
0

Hela högen… och en liten plutt på rymmen. Kyss

Förutom ungarna på bild här ovan finns det 2 svarta bandade (en hona och en hane) och en ljus hona som jag hoppas är gul… och inte creme.

Jag har bara tittat som hastigast på könen så jag är inte 100% säker än.

chocomian
0

Silversvart skp är ju underbart fint! :D

Mikis75
0

Usch å fy! Nu i kväll hittade jag den svarta bandade pojken död, det såg ut som att huvudet var avbitet. Det är den andra ungen Afrodite har bitit huvudet av. Obestämd Är detta normalt eller är hon olämplig som mamma? Jag vet ju att hamstermammor kan vara hyfsat brutala när dom "städar bort" klena ungar ex… men den hon bet i hjäl i dag såg pigg och kry ut i morse.

Sedan är jag orolig för den lilla silversvarta "paddan"… hon ser lite klen ut och är svullen över magen. Rynkar på näsan

Gasoline
0

#42 Kan inte så mycket om just hamsteruppfödning, men kan gissa på att det va något fel på denna unge som inte du såg men som mamman kände av/såg.

[BARABAZ]
0

#42 Är du säker på att de inte dött själva och hon bara tagit reda på dem då? Jag skulle inte oroa mig alltför mkt om hon inte gör så med alla ungarna, det som för oss kan tyckas makabert kan vara högst naturligt för dem.

Mikis75
0

#44 Nej jag vet ju inte säkert… dom kan lika gärna ha självdött som du skriver. Hon tar väl hand om ungarna i övrigt.

Jag blev bara så orolig när jag hittade denna ungen död på samma sätt som den förra, kroppen såg helt ok ut men huvudet saknades delvis. Obestämd

Mikis75
0

Den lilla silversvarta "paddan" som jag var orolig för i går hittades död i dag. Gråter

Hon såg lite klen ut i går och var svullen över hela magen. Nu i morse hittade hittade jag henne död. Mamma Afrodite verkar ha hjälpt till lite här också, huvudet var delvis avbitet. Hela buken var rejält uppsvälld… Jag kollade över den lilla kroppen ganska noga och det kändes som att svullnaden var enbart luft? Jag har inte hittat så mycket info om det här med svällmage, men då saknas väl analöppning? Den här ungen såg ut att ha analöppning i alla fall.

Den här kullen har minskat från 10 till nu 5 ungar, och jag tror tyvärr att en liten till kommer att stryka med. En av pojkarna som är kvar ser väldigt tanig ut. Men ingen av de andra har haft svullen mage.

Det har varit lätt att hantera både mamman och ungarna. Afrodite har inte verkat onormalt stressad, bara lite "vaktig" men det är ju normalt. Afrodite var ganska exakt 6 månader när kullen kom, så hon är inte för ung.

Jag hoppas verkligen att ungarna som är kvar nu växer upp och blir friska fina hamstrar. 4 av dem är stora och fina i alla fall, men den lille tanige pojken är jag osäker på om han kommer att klara sig. Obestämd

EmmaJorunn
0

fy. måste vara jobbigt att vara orolig och ledsen hela tiden, att inte kunna slappna av och njuta av de små fina. håll humöret uppe så gott det går! håller tummarna på att det skall gå bra i fortsättningen.

chocomian
0

Beklagar verkligen! Tråkigt att det ska bli så, tyvärr.

Jag har själv nu en kull på 14 stycken som jag är orolig över, men är ändå beredd på att några kan stryka med.

Mikis75
0

Nu är dom bara 4… den lille tanige pojken jag skrev om tidigare orkade inte hänga med längre. Rynkar på näsan

Trist när så många ungar ur en kull försvinner.

Här är i alla fall de som är kvar… alla fyra ser stora och välmående ut.

Den lilla "paddan" knatade vingligt i väg för att leta efter mamma. Kyss

UlrikaD
0

Jättetråkigt när så många dör för en, har ju varit med om det själv. Men lilla paddan där är helt underbar!Kyss

EmmaJorunn
0

superfina! kul med såna blandade färger. tycker jag iallafall, som inte är avelsinriktad överhuvudtaget…

Zheverez
0

skp,n/paddan ser ju riktigt bra ut i teckningen.

gulingen föll jag för.

hoppas nu att de fyra klarar sej.

Mikis75
0

Nu är de små grynen lite drygt 2 veckor gamla…

Här är min lilla "padda"…

Mikis75
0

En gul hona… hoppas jag…

Mikis75
0

Black yellow bandad hane…

Mikis75
1

Och sist en svart bandad hane…

Sara87
0

Så söta :) Spec paddan å sv ba Kyss

[BARABAZ]
0

Vad trist att så många gått förlorade, men grattis till sötnosarna som är kvar!

ali97
0

grattis

Glad

Mikis75
0

Nu börjar jag få beslutsångest… jag hade planerat att spara en hona ur den här kullen, så jag har ju varit hyfsat säker på att den lilla "paddan" får stanna. 

Jag hoppades också på att den gula honan skulle vara GUL och inte creme… i så fall hade jag nog behållt henne i stället. Tyvärr ser jag inga halvmånar eller teckningar alls på den lilla "gulingen", så hon är nog creme-gul.

MEN… nu har jag kärat ner mig totalt i blackyellow-pojken. Han är bara sååå söt! Kyss *suckar*

UlrikaD
0

Förstår precis hur du känner! Kunde inte välja mellan en hona och en hane ur Debbies kull. Behöll båda två och har inte ångrat mig en sekund. Båda är helt underbara. Gå på magkänslan. Din lilla padda är helt underbar!!

[BARABAZ]
0

#60 Ja, han är grymt söt. BY gör sig bra mot vitt också.

Mikis75
0

#61 Ja, det är lockande att spara båda två… men eftersom att jag envisas med att ha alla guldar i stora burar eller stora Samla-lådor så blir det ont om plats. Det finns väl plats i dagsläget, men jag planerar ju att spara ungar ur kommande kullar också. Jag får sätta mig ner med mitt lilla planeringsblock och fundera ut den bästa lösningen. Obestämd

#62 Tack! Glad Ja, b/y är riktigt fint med band på.

Mikis75
0

I dag är Afrodites bebisar 3 veckor gamla och jag har passat på att fota de små grynen lite mer…

Jag är nu 99,9% säker på att jag ska behålla den lilla "paddan". Jag misstänker nämligen att pojkarna i den här kullen är korthåriga, och jag vill fortsätta avla på långhår… för tillfället i alla fall. Glad

Först ut… min lilla padda och creme-honan (creme-gul).

Mikis75
0

Creme-honan igen… hon verkar också bli långhår.

Mikis75
0

Black yellow hanen… troligtvis korthår.

Mikis75
0

Black yellow hanen igen…

Mikis75
0

Svart bandad hane… troligtvis korthår.

Mikis75
0

Svart bandad hane igen…

Mikis75
0

Myshög… Kyss

Royalz
0

Så söta :D

Zheverez
0

å vad fina de blivit.

riktigt härliga ungar.

Mikis75
0

#71 och #72 Tack! Glad

Hojta bara till om ni är intresserade av någon av ungarna… Jag har inte lagt ut någon säljesannons än, men det kommer.

Sara87
0

Finingar!

hidianan
0

Snygga dem är!

Mikis75
0

Nya bilder på godingarna. Glad

Först en bild på lilla Chili… den goa paddan som stannar kvar här hemma.

Mikis75
0

Söta lilla Caramel… creme/gul tös.

Mikis75
0

Lille Cesar… blackyellow bandad.

Mikis75
0

Och sist men inte minst… Chaplin… svart bandad.

bblomquist
0

ÅHNEJ! gud avd gulliga.. helt in love :D världens finaste färger!

UlrikaD
0

Din lilla padda är absolut, helt bedårande!!Kyss

Royalz
0

#77 Åh, så söt! :D

Sara87
0

Naw, sååå söta!

Zheverez
0

nu är de ju farligt söta.

paddan är ju för läcker. förstår att hon stannar.

Mikis75
0

Åh va ni e gulliga! Glad

Ja, jag är nöjd med min lilla padda. Men jag har upptäckt att hon har en fotogenisk sida… vänstersidan är bättre än höger. Flört Hon har mycket bättre fläckar på vänstersidan. Hade hon bara haft lite bättre fläckar på högersidan så hade hon varit helt perfekt… för hon har verkligen fläckar precis överallt annars, även på magen. Kyss

Här kommer en bild på hennes högersida… bilden blev lite för ljus men det syns vad jag menar om man jämför med bild nr två.

Saraah-s
0

riktigt söta är dom alla Glad

specielt "paddan" :D

http://www.scattred.snabber.se

Zheverez
0

jo sådär brukar de alltid bli, en bra å en ngt sämre sida.

tycker ändå att hon är bra tecknad.

chocomian
0

Så söt hon är tjejen!

Speciellt med sin lilla "fläck" i pannan :D faller direkt för sådant!

Love-Hamster
0

Vilka sötingar!

RexAngel
0

Jätte intressant tråd då jag ev väntar bebbar:)

Ska väga min hona o se hur stor hon är hehehe…

Otroligt vackra bebbar fick du:)

jag beklagar verkligen de ungar du förlorat:(

issa83
0

Jag gillar den lilla b/y ba hanen som sjutton, lite sugen på att ta hem honom till min kh skp/vita hona…men nej…:) Paddan är ruggigt gullig med sin fläck mitt på huvudet.

[BARABAZ]
0

Jag vet inte vad det är, men du lyckas få sällsynt söta bebbar varenda gång verkar det som, Mikis! Glad

Mikis75
0

Ni e ju för goa… jag blir så glad av era inlägg. Glad

Isabelle: Ja, en blackyellow-hane passar väl utmärkt till din skp-hona. Lille Cesar, som han heter, ska flytta till Skövde… han är alltså tingad.

Sanna: Japp, det är vad jag strävar efter här hemma… sällsynt söta bebbar. Flört

issa83
0

#93 puh, at han redan var tingad:) Så slipper jag få ångest över att jag inte kan ta hem honom hit. Nu har han ju redan ett hem på g så jag behöver inte ens fundera på det:)

Och som Sanna säger, du har verkligen förmåga att få söta bebisar:)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.