Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 938 ggr
[Shangol]
0

Är han vitmagad?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle behöva lite hjälp från er kunniga. Min dove hane har en vit fläck på magen. Gör detta honom vitmagad? Fortfarande dålig på det där med färger så skulle behöva lite experttips :) Här är en bild

[BARABAZ]
0

Vitmagade (och roan) är de bara om de har det dominanta anlaget Wh. Även hamstrar utan detta anlag kan ha vitt på magen, liksom hamstrar med anlaget kan vara utan synligt vitt. Så det är genotypen (genuppsättningen) som avgör, inte hur hamstern egentligen ser ut.

Vad har din hane för föräldrar?

[Shangol]
0

Har inte fått stamtavlan ännu men jag vet att mamman är skp och pappan är dove

EmmaJorunn
0

är du säker på att han är en dove? för vår ser precis ut så i pälsen och enligt folket här är hon troligtvis inte dove…

[Shangol]
0

Han är köpt från helena på toscas och hon kan sina färger så ja jag är säker

[BARABAZ]
0

#3 Dove och mink kan se väldigt lika ut. En mink har dock ögonringar, och dessutom en annan underfärg. För visst var det mink det gissades på vad det gäller din?

Mistletoes
0

Det smidigaste då är väl att fråga Helena om nån av föräldrarna är vitmagad, för annars kan han inte vara det =)
o jag tror dessutom att hon skulle sagt om han va vitmagad =)

[Shangol]
0

Haha jo jag tror faktiskt det. Upptäckte den där fläcken igår och iom att jag inte är så bra på färger o allt ännu så blev jag lite orolig :) Men får höra med helena för säkerhetsskull

[BARABAZ]
0

Jag tror inte Helena håller på med vitmagat alls i och med att hon har bandat, och i övrigt så kan jag inte annat än hålla med #6. :)