Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1534 ggr
nonisaga
0

Konstig tand?!?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag blev jag så kär i en hona i djuraffären (bromma zoomarknad) så hon fick följa med hem. Jag undersökte henne massa i djuraffären, kollade allt på henne.

Nu när jag tog upp henne såg jag att ena övertanden var lång och riktad innåt munnen.  Jag fick ingen bra bild för hon tyckte inte om att jag höll henne i nackskinnet men det syns iaf, ser ni att ena övertanden är lång och riktad innåt?

Ska man ta dom till veterinären och klippa tanden? eller kan man få dom klippta någon annan stans tex utställningar?

Hon äter bra och visar inte att det gör ont eller ngt sånt, hon är riktigt stor oxå, 6-7 v och 139g så hon kan äta iaf……

emma071
0

putt

Stå på dig,annars gör någon annan det

www.nouw.se/fuckingfuckface

Linda3046
0

Oj, det där ser ju inte bra ut :O Du kan ju börja med att fråga djuraffären, det borde ju egentligen dom betala isåfall.. Man får ju hoppas att hon bara skadat tanden och det inte är något typ av bettfel.

nonisaga
0

#2 a jag hoppas ju det, jag får ringa till dom imorgon. Men det är klippa eller ta till veten som gäller va?

vekan
0

Hoppas inte det är bettfel, det fick min kanin avlivas för. Jag skulle nog klippa tänderna hos veterinären.

nonisaga
0

oj nu blir jag orolig för att det kanske är bett fel :S men hoppas inte, jag får ringa till bromma zoomarknad och sedan till veten imorgon.

vekan
0

Bettfel är nog ganska ovanligt hos hamstrar, tror det är betydligt vanligare hos kaniner. Vi håller tummar och tassar!

nonisaga
0

#6 bra, tack :)

emma071
0

#6 ja nu håller vi tummara :D:D

Linda3046
0

#6 Tror också att det är vanligare hos kanin. Förhoppningsvis har hon "bara" skadat tanden, men det är nog bra om någon kunnig får kolla på tänderna. Men om jag inte fattar helt fel på zoohandlarkursen är djuraffären i alla fall skyldiga att betala om tänderna var så när du köpte henne (så det är bra att du upptäckte det så snabbt).

Geishas
0

Sitter tanden fast för ibland kan det se ut sådär om tanden är lös eller har gått av långt ner under tandköttet.
Om du kan vicka mkt på tanden så kan du försöka dra ut den på henne men om du är osäker kontaktar du veterinär.
Men kontakta i första hand Bromma Zoo, lycka till med hamstern :)

nonisaga
0

#9 Skönt och höra, ja jag får prata med dom om det :)

#10 jag har faktiskt inte rört tanden, men ska göra det nu och se hur den är. Tack för tippset :)

nonisaga
0

hon är inte riktigt tam än för hon typ attackerar min hand men jag ska försöka lite till…

nonisaga
0

Sådär ja, nu fick jag kolla och hon har redan tappat den :) jag tror hon svalt den :S men hon har en tand där uppe nu xD men det växer ut igen va?

Royalz
0

Skönt att tanden var lös och inget bettfel :D

nonisaga
0

ja verkligen :D

Geishas
0

Ja tanden växer ut igen, hamstrars tänder växer hela livet.
Det är därför det är så viktigt att man kollar dem mellan varven utifall att ngt har hänt eller att hamstern inte sliter ner tänderna normalt.

Lotta

nonisaga
0
ali97
0

bra

hidianan
0

Vad skönt att hon tappa den :)

emma071
0

va bra att det blev löst :D:D

vekan
0

Verkligen skönt att höra! :)

nonisaga
0

Ja tack allihoppa :) jag är jätte lättad nu ;)

Sara87
0

Skönt att det löste sej! :)

nonisaga
0

ja :D nu har jag en tre tandad hamster xD

Zheverez
0

upplys bromma zoo så de är mer observanta när de säljer djur.

nu var nog detta en händelse som inte sker ofta.

de sänder ju med ett besiktningspapper. fick du inte det så var det en ny personal el en som inte visste om att besiktningspappret ska följa med alla smådjur.

nonisaga
0

#15 Ska prata med dom. Jag fick med ett papper och på det stog det att dom undersöks av kunniga men hon vi hade sa själv att hon inte kunde någonting om hamstrar. Lite konstigt…. Hon som skulle vara där egentligen var ledig. Lite konstigt :S

Zheverez
0

namnet på den som undersökte står längst ner, uppge det när du ringer.

prata gärna med malin hon är bra på att reda ut saker å kunnig på smådjur.

berätta hur det går.

nonisaga
0

ok ska försöka ringa imorgon eller på fredag, så jag återkommer med svar :).