Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 583 ggr
[Isa96]
0

Ska jag ta en kull på henne?

Hejsan allihopa! Min guldhamster hona är agressiv när hon är brunstig, hon rusar och biter mig flera ggr när jag till ex ska lägga ner mat. Jag har läst att man kan ta en kull på agressiva honor och att det kan göra så att honan "lugnar" ner sig och inte blir lika agressiv. Stämmer det? Ska jag prova ta en kull på henne och se om det hjälper? Jag har 2 hamstrar, en hane och en hona, men dom är syskon så jag måste hitta en hane som jag kan låna till henne isåfall. Hon fyller 3 månader den 30 april, är det en bra ålder eller ska hon isåfall vara äldre?

/Isa96

Royalz
0

Jag tycker inte man ska avla på aggresiva hamstrar då det kan nedärvas till ungarna.

3 månader är alldeles förtidigt. Vänta minst 1,5 månad till!

[Isa96]
0

Ok, tack så mycket för svaret :).

Zheverez
0

3 mån är för ungt. vänta tills hon blir 5-7mån.

fortsätter hon vara sådär då bör du inte ta kull för hon blir antagligen mer vaktig när hon har ungar.

UlrikaD
0

Håller helt med de som redan skrivit. En hona som är aggressiv vill man inte avla på. Dels för att hon kan bli ännu värre när hon har bebisarna. Dels för att hon kan nedärva temperamentet till sina bebisar. Men hon är såpass ung så du kan ju vänta några månader och se ifall hennes humör förbättras innan du bestämmer dig för någonting. Nu är hon ju ändå för ung.