Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 18893 ggr
Rajamaja
12

Klippa klor

Hur brukar ni göra för att få hamstern att vara still när ni klipper klorna på dem? Båda mina är väldigt livliga och vill hela tiden klättra i handen, känner att jag inte får någon bra chans att komma åt klorna då.

Någon som har bra tips på att få dem lugna en kortis?

MangoPeperoniOwner
2

Helst ska man inte klippa klorna på dem. Det är bättre att lägga in en sten i buren för att få klorna kortare ex. Glad

Sara87
6

Klipper gör man bara när de blivit på tok för långa å det är vanligast på äldre dvärgar.

Rajamaja
1

Ok, va bra. De är ganska långa men inte för långa. Hon är bara en lite bebbe än så länge, antar att det inte behövs då.

kajsa_karin
2

Har aldrig klippt mina hamstrars klor

Tazzar
3

Om det är så att de har blivit på tok för långa, vad är bäst att klippa med? Nagelsax? Klotång? Hur långa ska klorna vara för att bli på tok för långa?

Anar att två av mina har för långa klor på "lillfingret", resten ser normala ut.

[BARABAZ]
0

#5 Tänger ska man akta sig för (svårt att se vad man gör), bättre med en liten fin nagelsax.

jacob77
0

Jahg har aldrig klippt hamster klor

issa83
0

Jag klipper på min dvärg nästan en gång i månaden, hans klor växer som ogräs och har gjort sedan han var liten. Guldarna burkar jag försöka se över klorna på inför utställningarna, men har hittils fått ge upp mina försök till att klippa dom för de sprattlar för mycke och jag vill inte skada dom:( Använder en liten fin nagelsax när jag klipper klor.

Rajamaja
0

#8 Ja klorna på dvärgen jag har är redan långa tycker jag och hon är bara ca. 3 månader gammal. Ska nog klippa dem snart, får väl komma på något smart sätt att få henne still.

[LoveNasse]
0

Akta dig om du ska klippa klorna. Lätt att missa om hamstern sprattlar till och så råkar man klippa av hela klon inte alls bra! Gå till närmaste djuraffär och låt dom göra det. På våran djuraffär kostar det 50 kr och då ingår både tand och klo klippning :)

[BARABAZ]
0

#10 Man ska vara väldigt noga med vilken zooaffär det är, och vem som jobbar just då (på många zoo finns en eller två vettiga, medan resten inte är det). Jag vet inte hur många zoo som knappt kan hantera hamstrar ens. Har själv jobbat i sådan butik, och förutom jag själv och en till som jobbade halvtid, var det ingen av de andra som hade en aning om vad de höll på med vad gällde smådjuren, men de gav ändå en massa dumma råd och tog betalt för t.ex. kloklippning.

Vill man inte klippa själv är det bättre att försöka hitta en van uppfödare som antingen kan göra det åt en eller iaf visa hur det går till.

Nitapitabrod
1

Min hamster har också långa klor så det blir rivmärken på mig hehe och hon luktar inte särskilt gott hellerFoten i munnen

[Hamstris]
0

Jag brukar klippa på Våfflan , jag brukar ha henne i en handduk och muta med russin så går det bra

Curlys
0

Lättast är att klippa med en liten nagelsax. Försök att hålla hamster i handen och klipp försiktigt när den sitter stilla. Om du är osäker tycker jag du ska kolla med närmaste uppfödaren om hon/han kan hjälpa dig. Jag skulle inte råda dig till att gå till en djuraffär där precis som Barabaz säger finns många som inte kan någonting om smådjur. Lycka Till!

petuina
0

Jag har aldrig klippt mins hamstrars klor, dom har inte behov utav det!

Sara87
0

Nån som har bild på normallånga resp. för långa klor hos dvärg? :P

Rajamaja
2

#16 Ja det skulle jag också vilja se. För på min dvärgis blir de bara längre och längre för varje vecka som går, de viker sig åt sidan när hon står på fast grund. Känns som det är dags att klippa dem.

ememem
1

putt

Zheverez
0

man ser om de är för långa.

de är så mjuka att de böjer sej in under tassen el hur man ska förklara.

blir de för långa får hamstern svårt att gå å rör sej mindre å sen är de inne i en ond cirkel då för lite rörelser kan ge sjukdomar.

en nagelfil funkar bra om man är osäker på att klippa med nagelsax.

sandpapper på ett hyllplan nån dag funkar, då slipar de ner klorna själva el en sten tex tegelsten att klättra på.

emma071
0

Behöver man klippa klor på guldhamstrar?  cid:001901c882de$04eef960$2a74afd9@HP18880147022

Stå på dig,annars gör någon annan det

www.nouw.se/fuckingfuckface

Royalz
0

#20 Man kan behöva om klorna blir väldigt långa. Men det är vanligast att man beyhöver klippa äldre dvärghamstrar.

emma071
0

#21 okej,kan vara bra och veta :D

nonisaga
0

Jag klipper klorna på mina, dom säger att det behövs på utställningar o så.

emma071
0

#23 jaha, okej vet inte om ja ska ställa ut och så men,kanske ;D