Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1256 ggr
EmmaJorunn
0

Vilken färg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Kan ni hjälpa oss att säga vilken färg Morgan är? Hon är köpt i djuraffär.

EmmaJorunn
0

Säg till om ni behöver en bild ur en annan vinkel.

Zheverez
0

lite mörk bild men det kan vara min dator.

tycker hon liknar en dove.

var är hon köpt nånstans?

Royalz
0

Är hon rödögd eller svartögd? :)

EmmaJorunn
0

Hon är köpt på mölndals zoo. Vet faktiskt inte vilken ögonfärg… De ser svarta ut, men de är lite röda och var mer röda när hon var liten.

EmmaJorunn
0

Här ser man hennes ansikte bättre.

Royalz
0

Det är ju två helt olika färger på korten. Vilket kort är hon mest likt i färgen?

Zheverez
0

där ser ögonen röda ut.

hon har mörknat.

ser inte ut som dove på den bilden.

om du kan lägg in en dagsfärsk bild så får vi se om vi kan lösa gåtan om hennes färg

EmmaJorunn
0

Alla tre bilderna är tagna igår, och alla stämmer ganska bra färgmässigt. Hon har lite gulare toppar kring huvudet men annars är hon jämngrå. Det gulare har kommit med åldern, hon är cirka fem månader nu. Funderar på om hon kan vara champange. Har tittat på lite bilder och vissa dagar är jag bombsäker på att hon är dove och andra dagar är jag lika förvirrad igen.

Zheverez
0

på ryggen ser hon dove ut men huvudet ser rödare ut.

hmm kan hon vara en dove skp? de blir lite rödaktiga.

är hon jämn i färgen på kroppen el fläckig?

EmmaJorunn
0

Hon är jämn i färgen på kroppen. Om det kan vara till någon hjälp så var hon hennes kull-syskon nf och nf-skp, hon var alltså den enda "gråa".

Zheverez
0

nf skp skriver du ha då kan lösningen på hennes ljusa huvud finnas där.

hon kan vara en dove skp med skp teckningen bara på huvudet.

det är därför det ser ljusare ut.

en dove skp,s fläckar kan bli sådär ljusare orange/röda.

EmmaJorunn
0

okej! tack! hade inte tänkt på att det kunde vara så. nåja.

Zheverez
0

funderar du sen på parning så får du veta via ungarna om hon är skp el inte.

fick du nån info om föräldrarnas färger?

kommer hon från uppfödare el familj så kan du fråga butiken efter telnr el mail å kontakta för att få mer info om hennes bakgrund.

är hon från grossist så blir det svårt att få info om henne.

vet du när hon är född?

EmmaJorunn
0

vi fick ingen info, men skall ta kontakt med djuraffären och höra var hon kommer ifrån. hon är född runt den första december.

EmmaJorunn
0

tack för all hjälp! Har ni förresten några tips om vilken färg som skulle passa bra på hanen vid parning? Skulle vilja ha blandade färger.

Royalz
0

#15 Det går inte 'bestämma' att man vill ha blandade färger när man parar två hamstrar. Det blir färger som hanen och honan bär på.

hidianan
0

det såg först ut som en choklad, men sen såg jag att det kan vara en dove :)

EmmaJorunn
0

Ja, det förstår jag ju. Jag menar bara att det skulle vara roligt att få mer än en färg i en ev. kull, men det jag undrar är om ni nar några tips på en rolig färg som skulle passa med Morgans.

Zheverez
0

om du inte får veta nåt om henne så är det svårare att välja hane då du inte vet nåt om hennes bakgrund å vad hon kan tänkas ha för arvsanlag.

jag hade första gången valt en svart hane till henne men det är för att jag gillar svart å vill få fram svarta ungar.

vill du få fram fler färger så bör du välja en silvergrå då kan du få olika silvervarianter som silverdove,silversvart,silvergrått och de utan silver som dove och svart även nån mer färg kan förekomma.

är hon skp så får även skp(bara honor kan bli skp)

EmmaJorunn
0

tack! skall fundera på dettaGlad

Sara87
0

Hon har verkligen olika färger på varje bild. Liknade Dove på första å sen Mink på andra å tredje en blandning :D

Du kan inte ta ut henne lite snabbt eller åtminstone fota henne i dagsljus?

EmmaJorunn
0

Jo, det ska vi fixa! Återkommer.

EmmaJorunn
0

Vi har precis pratat med djuraffären, och det var ett mycket intressant samtal.

Han sa att han föder upp alla hamstrar själv och att han inte följer några standardfärger utan tar vad som tilltalar honom och blandar ihop det.

Kan inte det vara lite dumt? Alltså, att blanda utan att veta vilka kombinationer som kan gå fel?

EmmaJorunn
0

En dagsfärsk-utomhusbild!

EmmaJorunn
0

Och det är ingen blixt eller nått sånt på kameran.

[BARABAZ]
0

#23 Oseriöst, om inte annat. Ju mer "blandning" på ungarna man vill ha, desto större anledning att verkligen sätta sig in i genetik och standard.

Vad det gäller partner till er hamster, så skulle jag vilja råda er att vänta med det. Alla hamstrar är inte lämpliga till avel. Då tänker jag inte främst på typ/färg/teckning, utan än mer på hälsa och temperament. Väljer ni att så småningom para er hona, så skulle jag rekommendera en hane med känd bakgrund (ur friska linjer), extra viktigt med tanke på att honan inte har någon dokumenterad sådan.

EmmaJorunn
0

#26 Jo, men vilken färg tror du att hon har? bara för att man är nyfiken…

[BARABAZ]
0

#27 Svårt att säga utifrån bild, men på min skärm liknar hon mest en mink med svaga ögonringar.

Sara87
0

Jag tycker nog inte att hon är tillräckligt röd för att va mink, sök på Mink i forumet så du kan jämföra lite med din hamster.
Riktigt klurigt. På min skärm ser hon lite ut som Silverchoklad på sista bilderna :D

Du har inte möjlighet att ta dej till en utställning eller erfaren uppfödare å få henne färgbestämd? Det brukar va enklare när man ser dom på riktigt har jag hört…

kajsa_karin
0

Den första bilden Choklad tyckte jag men sen tycker jag mer att den liknar Mink. Sen kan den ju ha en sämre färgkvalitet om de har blandat färger som du säger.

tycker du skall visa den som Sara87 säger de är lättare i verkligheten

EmmaJorunn
0

Ska försöka med det. Tack för tipset!

[BARABAZ]
0

#29 Man kan kalla färger och nyanser så olika saker visserligen, men undrar ändå lite hur du menar? En mink är inte särskilt röd. Ibland är de gråaktiga, speciellt som unga, men går de åt det "varmare" hållet så har de en brun/mörkbeige ton, inte röd. Då är vi inne på koppar.

Zheverez
0

hörde att det ska bli en liten utställning i gtb.

datum vet jag inte med lyssna med noomie novas hamstrar hon har nog mer koll på det.

du kan då åka dit å få henne färgbestämd av en domare å andra in live. det är lättare in live än via datorn då vi inte har våra skärmar instälda lika.